به گزارش اکوایران؛  اخیر  جمعی از  فعالان اقتصادی بخش خصوصی با مدیران ارشد وزارت علوم و پارک علم و فناوری  دیدار کردند. در این نشست حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اعلام کرد که صادرات نفت و مواد معدنی در شاخص پیچیدگی‌های اقتصادی نمره منفی 3  را کسب کرده است.، همین موضوع باعث شده رتبه ایران در این مقوله صفر شود. این نشاندهنده این است که فروش نفت خام و مواد معدنی هیچ ارزش افزوده‌ای برای کشور ندارد و اگر به دنبال گشایش اقتصادی هستیم باید به سراغ محصولاتی که پیچیدگی اقتصادی مثبتی دارند، برویم.

او افزود: در حال حاضر رتبه کشور در حوزه نوآوری و ثبت اختراع در رتبه 63 و از نظر تولیدات علمی و پژوهشی در رتبه 15 قرار داریم. این بدان مفهوم است که ما نمی‌توانیم از پژوهش‌ها و تحقیقاتمان به تولید دانش فنی و های‌تک که در سطح جهان رقابت‌پذیر باشد، برسیم.

براساس داده‌های پارک‌ علم و فناوری کشور،  درحال حاضر بالغ بر 9 هزار و 300 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است که از این تعداد 6 هزار شرکت در حوزه فعالیت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است و مابقی آن در پارک‌های علم و فناوری کشور مستقر هستند و در زیر مجموعه وزارت علوم فعالیت می‌کنند.

به نقل از اتاق بازرگانی تهران، حدود 14 هزار واحد فناور در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور در پارک‌های علم و فناوری هستند که مجوز دانش‌بنیانی ندارند. اما از همه امکانات، تسهیلات و قوانین دانش‌بنیانی برخوردار هستند. 

درضمن به گفته افشین کلاهی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به تازگی فضای فیزیکی برای استقرار اتاق‌های مشترک در پارک‌ علم و فناوری  ایران ایجاد شده است که این اقدام می‌تواند فرصت مناسبی برای هر دو طرف باشد.