به گزارش اکوایران به نقل از بلومبرگ - گوگل تقریباً ۴۰۰ میلیون دلار در استارتاپ هوش مصنوعی آنتروپیک سرمایه‌گذاری کرده است که رقیب چت جی‌پی‌تی «ChatGPT» از شرکت «OpenAI» محسوب می‌شود.

گوگل و آنتروپیک از اظهارنظر درباره این سرمایه‌گذاری خودداری کردند، اما به طور جداگانه شراکتی را اعلام کردند که در آن آنتروپیک از خدمات ابری گوگل استفاده خواهد کرد. این قرارداد نشان‌دهنده آخرین اتحاد بین یک غول فناوری و یک استارت‌آپ هوش مصنوعی است؛ زیرا حوزه هوش مصنوعی مولد که می‌تواند متن و هنر را در چند ثانیه تولید کند، داغ شده است.

بیشتر بخوانید: اعلام وضعیت قرمز در گوگل

چت جی‌پی‌تی، گوگل را به قتل می‌رساند؟

شخصی آگاه از معامله که خواست نامش فاش نشود، گفت که این معامله به گوگل در آنتروپیک سهام می‌دهد، اما این استارت‌آپ نیازی به خرید خدمات ابری از گوگل نخواهد داشت.

توماس کوریان، مدیر اجرایی خدمات ابری گوگل در بیانیه‌ای گفت: هوش مصنوعی از تحقیقات آکادمیک به یکی از بزرگ‌ترین محرک‌های تغییرات تکنولوژیک تبدیل شده است و فرصت‌های جدیدی برای رشد و بهبود خدمات در تمام صنایع ایجاد می‌کند و همکاری ما با آنتروپیک نمونه‌ای عالی از این است که چگونه به کاربران و کسب‌وکارها کمک می‌کنیم تا از قدرت هوش مصنوعی قابل‌اعتماد و مسئولانه استفاده کنند.

Google-and-Anthropic

هوش مصنوعی آنتروپیک که در سال ۲۰۲۱ توسط رهبران سابق «OpenAI» از جمله خواهر و برادران دانیلا و داریو آمودی تأسیس شد، در ژانویه آزمایش محدودی از یک ربات چت جدید به نام کلود برای رقابت با «ChatGPT» منتشر کرد.

این مشارکت گوگل و آنتروپیک به دنبال سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری شرکت مایکروسافت در «OpenAI» صورت می‌گیرد که بعد از هزینه یک میلیارد دلاری مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ انجام شد.

چنین اتحادهایی باعث می‌شود تا شرکت‌های معتبرتری مانند مایکروسافت و گوگل به برخی از محبوب‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی دسترسی داشته باشند. استارت‌آپ‌هایی مانند آنتروپیک به نوبه خود به منابع مالی و محاسبات ابری نیاز دارند که غول فناوری مانند گوگل می‌تواند فراهم کند.

در اعلام این قرارداد، گوگل گفت که بخش ابری آن، قدرت محاسباتی و تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌ای را به این شرکت می‌دهد و آنتروپیک قصد دارد از آنها برای آموزش و استقرار محصولات آینده هوش مصنوعی خود استفاده کند.

ساندار پیچای، مدیرعامل آلفابت گفت: من از جهش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که قرار است در حوزه جستجو و فراتر از آن رونمایی کنیم، هیجان‌زده هستم. او گفت که گوگل قصد دارد ربات‌ چت را در هفته‌ها و ماه‌های آینده منتشر کند و به مصرف‌کنندگان اجازه دهد از چنین محصولاتی به‌عنوان ابزاری برای جستجو استفاده کنند.