به گزارش اکوایران، آلتاویستا، اولین سایتی بود که امکان جست‌وجوی متن کامل در وب را در اختیار کاربران قرار داد ولی طولی نکشید که گوگل به دلیل تسلط بیشتر در این حوزه، جای آلتاویستا را گرفت.

موتور جست‌وجوی گوگل اکنون قلب تپنده این تجارت به شمار می‌آید. شرکت گوگل با درآمد 283 میلیارد دلاری در سال 2022 و ارزش 1.3 تریلیون دلاری در بازار به عنوان یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های جهان شناخته می‌شود.

اما در صنعت فناوری هیچ‌چیز برای همیشه دوام نمی‌آورد. مانند آی بی ام که زمانی بر محاسبات تجاری حکومت می‌کرد، یا نوکیا که زمانی جزو پرفروش‌ترین تلفن‌های همراه بود. شرکت‌های فناوری اکنون به دنبال نوآوری‌هایی هستند تا بازار را در دست خود بگیرند.

چت‌بات های مجهز به هوش مصنوعی (AI) به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعات را از طریق مکالمات نوشتاری جمع‌آوری کنند. چت جی‌پی‌تی پیشرو در این زمینه است که توسط OpenAI(شرکت فناوری و نواوری) ساخته شده است.

به گزارش بانک یوبی‌اس، چت جی‌پی‌تی در پایان ماه ژانویه یعنی دو ماه پس از راه‌اندازی، مورد استفاده بیش از 100 میلیون نفر قرار گرفت و به «سریع‌ترین برنامه مخصوص کاربران در تاریخ» تبدیل شد.

چت جی‌پی‌تی به مردم این امکان را می‌دهد مستقیماً با هوش مصنوعی چت کنند و از این طریق به تسهیل و تسریع در کارهای روزمره انسان‌ها کمک می‌کند. به طور خلاصه، بسیاری از مواردی که امروزه مردم برای آن از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند، با چت بات‌ها بهتر انجام می‌شود.

در 7 فوریه مایکروسافت بیش از 11 میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرد تا نسخه جدیدی از بینگ را که در آن از چت جی‌پی‌تی استفاده شده، رونمایی کند.

OpenAI نسخه پریمیوم چت ‌جی‌پی‌تی را راه‌اندازی می‌کند که برای دسترسی به آن باید 20 دلار بپردازید اما این مدل کسب‌وکار بخاطر هزینه‌ها و حاشیه‌هایش ممکن است پایدار نباشد.

با این حال، این واقعیت که شرکت‌های نوپای امروزی، مانند انتروپیک و OpenAI، توجه زیادی را از طرف گوگل و مایکروسافت به خود جلب می‌کنند، نشان می‌دهد که شرکت‌های کوچک‌تر فرصتی برای رقابت در این زمینه دارند. اگر یک شرکت مبتدی چت بات فناوری برتر و یک مدل تجاری جدید را توسعه دهد و به عنوان یک غول جدید ظاهر شود، می‌تواند بازار را در دست بگیرد.  به هر حال، این همان کاری است که گوگل برای اولین بار انجام داد.