به گزارش اکوایران و به نوشته گاردین،‌ شرکت نئورالینک به دنبال استخدام افراد دارای معلولیت است تا مطالعات مربوط به قرار دادن تراشه‌های قابل کاشت در مغز انسان را طی شش سال کامل کند. این استارت‌‌آپ روز سه‌شنبه (28 شهریور) توانست مجوز آزمایشات انسانی این تراشه‌ها را از سازمان غذا و داروی آمریکا بگیرد‌.
تنئورالینک برای مطالعات خود به دنبال بیمارانی است که به دلیل آسیب نخاعی دچار فلج چهار اندام شده‌اند و  یا همچنین بیمارانی که به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک مبتلا هستنند. به گفته نئورالینک، در این مطالعه از یک ربات برای جراحی و قرار دادن واسط مغز و کامپیوتر (BCI) در بخشی از مغز استفاده خواهد که مسئول کنترل حرکات است. نقش واسط مغز و کامپیوتر، جمع‌آوری و تحلیل سیگنال‌های مغزی است.

این شرکت گفته هدف اولیه این است که افراد دارای معلولیت با استفاده از ذهن خود موس و کیبورد را کنترل کنند. شرکت نئورالینک پیش از این امیدوارد بود بتواند مجوز کاشت تراشه‌های خود در مغز 10 بیمار را کسب کند،‌ اما در نهایت در مذاکراتش با سازمان غذا و داروی آمریکا، مجوز آزمایش برای بیماران کمتری را کسب کرد که تعداد دقیق آن‌ها مشخص نیست.

ایلان ماسک کارآفرین و میلیاردر آمریکایی اعلام کرده تراشه‌های مغزی نئورالینک در آینده‌ای نزدیک به درمان بیماری‌هایی مانند چاقی، اوتیسم، افسردگی و اسکیزوفرنی کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر، آزمایش‌های نئورالینک بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ منجر به مرگ حدود ۲۵۰ گوسفند، خوک و میمون شد. فقط در یک مورد در سال ۲۰۲۱ این شرکت تراشه‌هایی با اندازه نامناسب را در مغز ۲۵ خوک از ۶۰ خوک مورد آزمایش کاشت.

هنوز مشخص نیست آزمایش‌های انسانی کی، کجا و با چه تعداد بیمار انجام خواهد شد، اما حتی اگر استفاده از چنین تراشه‌هایی برای انسان ایمن باشد، چندین دهه تا عرضه آن‌ها به بازار زمان نیاز است.