به گزارش اکوایران، زمانی که تیم ملی فوتبال آلمان در روز شنبه در شهر دورتموند وارد ورزشگاه می‌شود، در حاشیه آن یک بازی شطرنج ژئواکونومیک به وقوع می‌پیوندد، با پیامدها و ریسک‌هایی که فراتر از جام ملت‌های اروپا است.

به نوشته بلومبرگ، در حالیکه هواداران فوتبال روی نتیجه مسابقه آلمان و دانمارک برای به دست آوردن جایگاهی در مرحله یک‌چهارم نهایی متمرکز شده‌اند، شرکت چینی بی‌وای‌دی قصد دارد در خانه فولکس‌واگن به بازار این خودروساز مشهور آلمانی هجوم ببرد و به‌طور همزمان روابط اقتصاد آلمان و چین نیز افزایش می‌یابد.

در حالیکه فولکس‌واگن در ساماندهی استراتژی خود در زمینه خودروهای برقی با چالش همراه بوده، شرکت بی‌وای‌دی در حال افزایش فشارها به عنوان حامی مسابقات جام ملت‌های اروپا است.

همراه با یک سرویس موسوم به شاتل با حدود 300 خودرو، بی‌وای‌دی در حال مستقر کردن وسایل نقلیه در مناطق هواداری در سراسر آلمان برای به نمایش گذاشتن ویژگی‌هایی مانند کارائوکه داخل خودرو و ارائه بلیط رایگان از طریق رسانه‌های اجتماعی است.

مارکو سارستدت، رئیس بخش بازاریابی در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ گفت: «حمایت مالی بی‌وای‌دی باعث می‌شود این بِرند در اروپا بیشتر شناخته شود. این یک خطر برای استراتژی خودروی الکتریکی فولکس‌واگن است که زمین بازی را برای این شرکت چینی رها می‌کند.»

مانند سایر خودروسازان چینی، بی‌وای‌دی به‌شدت خواهان ورود به اروپا است. پکن با یارانه‌های قابل توجه بر همه محصولات، از زمین‌های ارزان گرفته تا مشوق‌های خرید، شعله‌های توسعه را افزایش داده است و خودروهایی که از خطوط مونتاژ خارج می‌شوند اکنون به دنبال خانه‌ای برای خود هستند.

با افزایش تنش‌های سیاسی با ایالات متحده، اروپا سودآورترین خروجی موجود است اما حتی در آنجا، بادهای مخالف در حال تشدید هستند. اتحادیه اروپا قرار است از هفته آینده اعمال تعرفه بر واردات خودروهای الکتریکی ساخت چین را آغاز کند. با این حال، وسایل نقلیه BYD با عوارض نسبتا پایین‌تر 17/4 درصدی روبه‌رو خواهند شد.

علی‌رغم تهدیدی که خودروسازان چین ایجاد می‌کنند، آلمان در تلاش است از تعرفه‌های اتحادیه اروپا جلوگیری کند یا حداقل آن‌ها را کاهش دهد؛ موضوعی که نشان‌دهنده پیوندهای عمیق بین این دو اقتصاد است. تولیدکنندگانی مانند فولکس‌واگن، بی‌ام‌و و مرسدس بنز برای بخش اعظم فروش خود به چین متکی هستند.

رابرت هابک - وزیر اقتصاد آلمان - هفته گذشته برای بحث در مورد این موضوع به چین سفر کرد و به گفته افرادی که از این مذاکرات مطلع هستند، پکن امتیازاتی مانند کاهش تعرفه 15 درصدی خود بر خودروهای با موتور بزرگ در ازای کمک آلمان در حذف عوارض خودروهای الکتریکی را ارائه کرده است.

تاکنون، نفوذ چین به اروپا بیشتر یک فرآیند تدریجی و اندک داشته تا اینکه مانند سیل باشد. موفق‌ترین شرکت از نظر فروش شرکت چینی سایک موتور بوده است. طبق داده‌های انجمن سازندگان خودروی اروپا، مالک بریتانیایی برند MG مستقر در شانگهای، حدود 97 هزار دستگاه خودرو را از ژانویه تا می در اروپا فروخته است. این کمتر از یک‌پنجم فروش برند فولکس‌واگن در سراسر منطقه است که در مجموع 5/6 میلیون دستگاه از خودروهای این شرکت به فروش رفته است.

شرکت بی‌وای‌دی علی‌رغم اینکه سال گذشته میلادی از فولکس‌واگن در چین پیشی گرفت، برای نفوذ در اروپا با چالش روبه‌رو بوده است. این برند در پنج ماه نخست سال 2024 کمی بیش از 13 هزار خودرو فروخته است. اما با فشار بازاریابی خود توانسته منفعت‌هایی به دست آورد.

در منطقه هواداری در برلین نزدیک دروازه براندنبورگ، بی‌وای‌دی عابران پیاده را برای بررسی دو سدان کامپکت تمام‌برقی و یک شاسی‌بلند هیبریدی پلاگین جذب کرده است. مدل‌های در معرض نمایش شامل هاچ‌بک Dolphin است که قیمت آن از 33 هزار یورو شروع می‌شود و بُردی تا 427 کیلومتر (265 مایل) را ارائه می‌دهد. در مقابل یکی از مدل‌های فولکس‌واگن به نام « VW ID.3» با قیمت 37 هزار یورو ارائه می‌شود و می‌تواند با یک بار شارژ، 388 کیلومتر را طی کند.

طبق نظرسنجی ماه آوریل از حدود دو هزار پاسخ‌دهنده، 36 درصد از خریداران خودرو در اروپا که از برندهای چینی مطلع هستند، خرید مدل بی‌وای‌دی را در نظر می‌گیرند. شش ماه قبل، این آمار تنها 10 درصد بود.

گئورگ مروسک، کارشناس خودرو، گفته: «این نشانه‌ای از تأثیر مسابقات قهرمانی اروپا است. ما شاهد افزایش گرایش به سمت تولیدکنندگان چینی در اروپا هستیم.»

با توجه به اینکه تغییر کامل چین به سمت خودروهای نسل بعدی از نظر فناوری نتیجه می‌دهد، پذیرش مشتری همچنان یک مانع کلیدی است. طبق مطالعه‌ای که توسط مرکز مدیریت خودرو انجام شده است، تولیدکنندگان چینی طی دو سال گذشته در زمینه نصب نوآوری‌ها - مانند صفحه نمایش لمسی چرخشی 15/6 اینچی در مدل BYD Seal، از رقبای آلمانی جلو افتاده‌اند.

استفان براتزل، مدیر یک گروه تحقیقاتی در آلمان، می‌گوید: «ما شاهد یک تغییر شدید در توازن قوا به سمت تولیدکنندگان چینی هستیم. این یک چالش بزرگ برای خودروسازان آلمان است که باید قیمت‌های بالاتر خود را توجیه کنند.»

با این حال، بی‌وای‌دی برای مقابله با قدرت بازار فولکس‌واگن در اروپا راه زیادی در پیش دارد. این شرکت مستقر در شنژن تنها 27 نمایندگی در آلمان دارد، در مقایسه با صدها نمایندگی که خودروهای فولکس‌واگن را می‌فروشند. و چالش غلبه بر تمایلات فرهنگی در نمایشگاه BYD در نزدیکی رایشستاگ در برلین مشهود بوده است.

کوری اوزباگچی، دانشجوی 28 ساله علوم اجتماعی آلمان، در حالیکه روی صندلی سدان Seal نشسته و سیستم سرگرمی آن را آزمایش می‌کرد، گفت: «هر بِرند جدیدی با مشکلاتی مانند اختلالات نرم‌افزاری مواجه است و ابتدا باید خود را ثابت کند»،.

در حال حاضر عدم حضور فولکس‌واگن در جام ملت‌های اروپا به چشم می‌آید. در آخرین دوره مسابقات قهرمانی اروپا در سال 2021، این برند آلمانی یکی از حامیان اصلی بود و از این تورنمنت یک‌ماهه برای تبلیغ عرضه خط ID خودروهای الکتریکی استفاده کرد. امسال، این شرکت برای صرفه‌جویی در هزینه، از تبدیل شدن به اسپانسر اصلی خودداری کرد و میدان را برای رقیب چینی باز گذاشت.

سخنگوی فولکس‌واگن گفت: «حمایت مالی BYD از یورو 2024 در خانه ما یک رقابت عادی است.» او افزود: «ما این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم»، و خاطرنشان کرد که این برند آلمانی همچنان از طریق حمایت از پنج تیم ملی از جمله آلمان فعال است.

با این وجود، استراتژی خودروی الکتریکی فولکس‌واگن همچنان در حال پیشرفت است و رقابت شدید بی‌وای‌دی بر فوریت آن می‌افزاید. خط ID با مشکلات نرم افزاری مواجه شده است و برای جلب نظر گسترده مصرف‌کنندگان با چالش روبه‌روست.

آخرین اقدام خودروساز آلمانی روز سه‌شنبه اعلام شد، زمانی که این غول خودروسازی از برنامه‌های خود برای سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری در همکاری با شرکت ریویان، سازنده آمریکایی خودروهای الکتریکی خبر داد. این توافق تنها حدود یک سال پس از توافق مشابهی با شرکت اکسپنگ چین انجام شد. هر دو بخشی از تلاش‌ها برای رفع واحد نرم‌افزاری داخلی کاریاد (Cariad) هستند که مشکلات آن باعث تأخیر در عرضه خودروهای جدید و سودآوری مانند پورشه برقی ماکان شده است.

اگرچه مشکلات فولکس‌واگن فرصتی برای BYD ایجاد می‌کند، بازاریابی فوتبال راهی مطمئن برای جذب مشتریان نیست و تلاش‌های برند چینی نشان داده است که هنوز نکات زیادی برای جلب نظر مصرف‌کنندگان اروپایی باید یاد بگیرد.