دبیر انجمن خودروسازان پیرو در خواست شهردار ی تهران برای واردات هزار دستگاه اتوبوس دست دوم شهری به ابراهیم رییسی نامه نوشت.

چندی پیش علیرضا زاکانی از رییس دولت خواست تا زیر مجوز واردات هزار دستگاه اتوبوس دست دوم را امضا کند. آن طور که در اخبار آمده شهرداری به دنبال این است تا این تعداد اتوبوس را با تعرفه صفر وارد کند. این اقدام شهرداری با واکنش انجمن خودروسازان مواجه شده و دبیر این انجمن طی نامه ای به رییس جمهور مخالفت انجمن خودروسازان را با واردات اتوبوس های دست دوم اعلام و این اقدام را مغایر با سیاست های اقتصاد مقاومتی دانسته است.

نعمت بخش در نامه به رییس جمهور گفت اگر اتوبوسهای داخلی  گران هستند  این تسهیلات (صفر شدن حقوق ورودی) برای  ساخت داخل  انجام شود  تا  اتوبوس ها ی  تولید داخل  ارزان تر تولید و عرضه شوند.

همچنین در این نامه نعمت بخش به رییس جمهور یاد آور شده که در حال حاضر 12 شرکت اتوبوس ساز با ظرفیت تولید سالانه حدود 43 هزار دستگاه در کشور وجود دارند چرا باید به سمت واردات اتوبوس های دست دوم برویم.

دبیر انجمن خودروسازان در نامه خود تاکید کرده است که تولید اتوبوس در کشور جز اشتغال زا ترین بخش های صنعت خودرو محسوب می شود و تلاش برای واردات اتوبوس های دست دوم به معنای از بین بردن اشتغال کشور است.

در این نامه با اشاره به سیاست خرید اتوبوس از شرکت های داخلی با فرمول 20 درصد پرداختی توسط شهرداری ها و 80 درصد توسط وزارت کشور اشاره شده و این سوال مطرح شده که چرا شهرداری تهران نیز مانند سایر شهرداری های کشور از این مسیر نسبت به تامین اتوبوس مورد نیاز شهر تهران اقدام نمی کند؟

در حالی دبیر انجمن خودروسازان از ظرفیت 43 هزار دستگاهی برای تولید اتوبوس در کشور سخن می گوید که آمارهای وزارت صمت نشان می دهد در پایان سال گذشته در مجموع 674 دستگاه اتوبوس در خطوط تولید شرکت های اتوبوس ساز تکمیل شده است. دلیل تولید اندک اتوبوس به رغم ظرفیت بالای تولید را باید در نبود نقدینگی کافی اتوبوس سازان و همچنین نبود تقاضا جست و جو کرد.