آن طور که محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا گفته چنانچه شرایط مساعد شود خودروسازان فرانسوی نیز همانند سایر برندهای بین المللی خودروسازی که علاقه به حضور در بازار ایران و همکاری با خودروسازان داخلی دارند، می توانند به ایران بیایند. البته تیموری شرطی را برای حضور دوباره فرانسوی ها در بازار ایران مطرح می کند. تیموری می گوید اگر خودروسازان فرانسوی به دنبال حضور مجدد در بازار ایران هستند، ابتدا باید هزینه‌ های عدم حضورشان در این چند سال‌ را بپردازند.

نزدیک به چهار سال است که دو خودروساز فرانسوی یعنی پژو-سیتروئن و رنو بازار خودروی ایران را ترک کردند. بازگشت تحریم ها سبب شد تا خودروسازان فرانسوی عطای حضور در بازار ایران را به لقای آن ببخشند. مدیران پژو-سیتروئن و رنو در حالی زیر حکم خروج از بازار ایران را امضا کردند که پیش تر قراردادهایی را با دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو وسایپا برای تولید مشترک محصولات منعقد کرده بودند.

هر چند که پژو-سیتروئن و رنو هنگام خروج نتوانستند سرمایه های خود را از ایران خارج کنند اما ترک ناگهانی بازار ایران ( بخصوص رنو که در دور اول تحریم ها از ایران نرفته بود) سبب شد تا بخشی از ظرفیت شرکت های خودروساز خالی بماند. برخی از کارشناسان معتقدند خروج دو شریک فرانسوی از کشور سبب شد تا خودروسازان نتوانند تیراژ تولید خود را به بالای یک میلیون دستگاه برسانند.

حال که مذاکرات احیای برجام به نقطه ای حساس رسیده و هر لحظه امکان امضای توافق نامه احیای برجام میان مذاکره کنندگان ارشد ایران و گروه 1+4 وجود دارد این احتمال وجود دارد که پای برندهای بین المللی خودروسازی به ایران باز شود.

در حالی مدیرعامل سایپا بحث پرداخت ضرر و زیان از سوی فرانسوی ها را بابت خروج از بازار خودروی کشور به عنوان شرط بازگشت به ایران مطرح می کند که در دوران خروج پژو-سیتروئن از ایران، این خودروساز فرانسوی طی ادغام با فیات کرایسلر تبدیل به چهارمین غول خودروسازی بین المللی شد. ادغام این دو شرکت، پایه گذار شرکت استلانتیس شد. بنابراین بعید به نظر می رسد پژو-سیتروئن بتواند به صورت مستقل و بدون مشورت با مدیران فیات کرایسلر به ایران باز گردد. اما داستان رنو متفاوت است این خودروساز فرانسوی که پیش از ترک ایران توانسته بود سهم بازاری حدود 10 درصد را به خود اختصاص دهد بی صبرانه منتظر عادی شدن شرایط و بازگشت به بازار ایران است. اشتیاق مدیران رنو بعد از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و خروج اجباری این شرکت از بازار روسیه و تلاش برای فروش سهم خود در شرکت خودروساز روسی آفتاواز (AvtoVaz ) بیشتر نیز شده است.