تحریم های بین المللی خیلی زود اثر خود را روی خودروسازی روسیه اثر گذاشت. بعد از حدود چهار ماه که از حمله نظامی روسیه به اوکراین می گذارد شاهد هستیم که صنعت خودروی روسیه با چالش تامین برخی قطعات روبرو شده است.

حمله نظامی روسیه که با مخالفت جهانی روبرو شد، باعث اعمال تحریم های مشابه تحریم های ایران روی خودروسازی این کشور اروپایی- آسیایی شد. به فاصله اندکی بعد از آغاز جنگ روسیه با اوکراین خودروسازان بین المللی حاضر در بازار روسیه به نشانه اعتراض بازار خودروی این کشور را ترک کردند.

شرکت رنو یکی از خودروسازانی بود که بازار خودروی روسیه را ترک کرد. این خودروساز فرانسوی با آفتوواز (Avtovaz)، شرکت خودروساز روسی که محصولات خود را با برند لادا تولید می کند شراکت داشت.  خروج رنو، چالش هایی را برای این خودروساز روسی ایجاد کرد و چندی نیز خطوط تولید این شرکت خودروساز تعطیل شد. حال آفتوواز، لادا گرانتا را بدون ترمز ضد قفل (ABS)، کیسه‌های ایمنی هوا، سامانه کنترل پایداری و پیش‌کشنده کمربند ایمنی تولید می کنند.

آن طور که تسنیم گزارش داده دولت روسیه حدود یک ماه پیش، استانداردهای اجباری مربوط به خودروها را مجددا منتشر کرده که در آن خبری از الزام خودروسازان روس به نصب کیسه هوا نیست.

در شرایطی صنعت خودروی روسیه بعد از چهار ماه از آغاز تحریم ها به نوعی زیر فشار تحریمی سر خم کرده است که شاهد هستیم صنعت خودروی ایران نزدیک به چهار سال است که تحت تاثیر تحریم های مشابه قرار دارد. خودروسازی ایران به رغم کاهش تیراژ تولید اما هنوز حذف تجهیزات ایمنی را در دستور کار خود ندارد.