سخنگوی وزارت صمت گفت واردات خودرو از ابتدای مهرماه امسال آغاز خواهد شد.  بر اساس اظهارات امید قالیباف واردکنندگان تا 19 شهریورماه فرصت دارند تا در خواست خود را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تحویل دهند.

قالیباف تاکید کرد واردکنندگان خودروهای اقتصادی، سرمایه‌گذاران خارجی متقاضی ایجاد خط تولید و متقاضیان واردات خودروی برقی به مناطق آزاد سه گروهی هستند که اولویت نخست برای واردات خودرو هستند. بنابراین هر شرکتی که امتیاز بیشتری از الزامات آیین‌نامه اجرایی ورود خودرو، نظیر انتقال فناوری به دست آورد، در اولویت واردات خواهد بود. این مقام مسئول در وزارت صمت ضمن اشاره به اولویت داشتن واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو، اعلام کرد: شرایط واردات خودروهای بالای 20 هزار یورو نیز بیستم شهریورماه اعلام می‌شود.

آیین نامه اجرایی ورود خودرو بعد از کش و قوس های فراوان در نهایت روز پنجشنبه به امضای معاون اول رییس جمهورر رسید. دستورالعمال اجرایی واردات خودرو که توسط محمد مخبر ابلاغ شد دارای 9 ماده و 2 تبصره است.

به گزارش ایسنا، آن طور که سخنگوی صمت می گویند تا انتهای شهریورماه اسامی شرکت های منتخبپس از تایید اعلام خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت صمت می گوید شرط لازم برای واردکنندگان خودروی اقتصادی، الزام به انتقال فناوری و ارائه خدمات بعد از فروش است. این گروه اگر علاوه‌ بر موارد ذکر شده برنامه داخلی‌سازی نیز داشته باشند، امتیاز مضاعف محسوب می‌شود.

متقاضیان واردات خودرو باید ئر درخواست خود علاوه بر ذکر جزییات نوع خودرویی نیز که قصد دارند وارد کنند را نیز مشخص کنند.

قالیباف تاکید می کند متقاضیان سرمایه‌گذاری ایجاد خط تولید خودرو، نیز مشوق های تعریف شده است. ایت شرکت ها می توانند هزینه‌های ریالی خود را بابت خرید کارخانه و راه‌اندازی خط تولید از طریق واردات خودرو و فروش آن تامین کنند. البته استفاده از این مشوق، مازاد بر سقف یک میلیارد یورویی واردات خودرو خواهد بود.

سخنگوی وزارت صمت می گوید واردات خودروهای برقی و هیبریدی در مناطق آزاد مدنظر است. متقاضیان واردتا خودرو در مناطق آزاد همانند واردکنندگان خودروی اقتصادی شروطی را باید اجرایی کنند. قالیباف تاکید می کند برای خودروهای برقی و هیبریدی فعلاً داخلی‌سازی مورد نظر نیست و به‌جای آن بایستی واردکننده نسبت به ایجاد زیرساخت و ایستگاه شارژ خودرو تعهد دهد.

سخنگوی وزارت صمت در خصوص نحوه بررسی درخواست‌ها و تایید نهایی شرکت‌ها نیز تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، هر شرکتی که امتیاز بیشتری از الزامات آیین‌نامه، نظیر انتقال فناوری به دست آورد، در اولویت واردات خواهد بود.

سخنگوی صمت گفت تعیین درصد حقوق دولتی واردات خودرو بر اساس قیمت کشف شدهِ نهایی در بورس کالا مشخص می‌شود.