شورای رقابت با استناد به بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، دستورالعمل تشکیل "کارگروه تخصصی خودرو" را با هدف بازنگری دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو و پایش و ارزیابی عملکرد بازار خودرو، تصویب کرد.

در حالی اعضای شورای رقابت بار دیگر به تشکیل "کار گروه تخصصی خودرو" رای دادند که این شورا به حکم مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در سال گذشته از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده بود.  

اما شورای رقابت مدعی است که این مصوبه منقضی شده بنابراین این شورا بدون منع قانونی بار دیگر می تواند به جاده قیمت گذاری خودرو باز گردد.

اما کارگروه تخصصی خودروی شورای رقابت چگونه تشکیل می شود؟ این کارگروه پنج عضو دارد.  

دو نفر از اعضای شورای رقابت، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، رئیس جامعه حسابداران رسمی ایران و یک صاحب‌نظر در حوزه خودرو تشکیل می‌دهند.

همچنین رئیس کارگروه نیز از میان دو عضو شورا تعیین می‌شود، نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربطی مانند وزارت صمت، انجمن واردکنندگان خودرو، انجمن خودروسازان، شرکتهای خودروساز و... به‌صورت موردی و بر اساس موضوع جلسات به "کارگروه تخصصی خودرو" دعوت خواهند شد.

اما باز گشت شورای رقابت چه تبعاتی می تواند برای شرکت های خودروساز و همچنین بازار به دنبال داشته باشد؟

پیش تر که شورای رقابت در پروسه قیمت گذاری خودرو حضور داشت شرکت های خودروساز به واسطه فرمول قیمت گذاری این شورا همواره محصولات خود را زیر قیمت تمام شده عرضه می کردند و این مساله منجر به ورود خودروسازان به باتلاق زیان دهی شد. البته شورای رقابت معتقد بود مدیران خودروساز باید با دو اهرم بهره وردی و کاهش هزینه های سربار، هزینه های تولیدی خود را کاهش داده و از این مسیر به جاده سوددهی باز گردند. در زمان حضور شورای رقابت در پروسه قیمت گذاری خودرو بازار هم مسیر خود را می رفت و شاهد صعود قیمت محصولات شرکت های خودروساز در بازار بودیم. دلیل این اتفاق سرکوب قیمتی در مبدا و همچنین کم شدن توان خودروسازان برای تولید محصولات به دلیل نبود جذب منابع مالی از مسیر فروش خودرو به قیمت واقعی بود. بسیاری از کارشناسان ایجاد فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه حاصل حضور شورای رقابت در پروسه قیمت گذاری شرکت های خودروساز عنوان می کنند.

حال که خودروسازان محصولات خود را در بورس کالا عرضه می کنند این سوال ایجاد می شود که برنامه شورای رقابت برای فروش خودرو در بورس کالا چیست؟

با توجه به نامه ای که نمایندگان مجلس هفته گذشته به شورای رقابت نوشتند و در این نامه خواستار دخالت شورای رقابت در نحوی عرضه خودرو در بورس کالا شدند به احتمال قوی شاهد تغییراتی در ساز و کار عرضه خودرو در بورس کالا خواهیم بود. آیا خودروسازان بابت این تغییرات دلسرد شده و شور خود را برای عرضه در بورس کالا از دست می دهند یا نه سوالی است که برای پاسخ آن باید منتظر ماند.