به گزارش اکوایران، از صبح امروز جدول مربوط به قیمت‌های جدید خودروهای کارخانه ایرن خودرو دست به دست می‌شود. این تغییرات قیمتی مربوط به مصوبات جلسه 574 شورای رقابت است، اما در سایت شورای رقابت مصوبه دیگری ذکر شده به این قیمت‌گذاری اشاره‌ای نشده است.

برخی رسانه‌ها نوشته‌اند که مصوبه مورد اشاره و جدول مربوط به آن پس از ساعاتی از سایت این شورا حذف شده است.

آنطور که در سایت شورای رقابت آمده، جلسه پانصد و هفتاد چهارم (۵۷۴) شورای رقابت مورخ 16 خرداد 1402 با موضوع «آزادسازی اسناد در رهن خودروهای سواری» برگزار شده و تنها مصوبه آن این مورد بوده است: «در راستای مفاد مصوبه ۵۷۱ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۲ مبنی بر حذف بند ۷ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱، با توجه به مننتفی شدن موضوع، خودروسازان مکلفند اسناد خودروهایی را که بر اساس مصوبات گذشته شورای رقابت در رهن هستند را آزاد نمایند.»

اما در بالای جدولی که در رسانه‌ها منتشر شده، به «پیوست مصوبه جلسه 574 شورای رقابت با موضوع بررسی قیمت ناشی از تغییرات اجباری و اختیاری جدید» اشاره شده و در ادامه طی 28 بند مابه‌التفاوت قیمت 28 محصول ایران خودرو ذکر شده است.

برخی سایت‌ها بدون اشاره به این تناقض در سایت شورای رقابت، نوشته‌اند که طبق مصوبه شماره ۵۷۴ شورای رقابت مورخه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲، با توجه به افزوده شدن استانداردهای اجباری و اختیاری و اعمال تغییرات فنی در خودروها، محصولات شرکت ایران خودرو، تغییرات کد کلاس و قیمتی زیر از ابتدای تیرماه بر روی خودروهای تولیدی این شرکت اتفاق می‌افتد.

برخی دیگر اما اشاره کرده‌اند که مصوبه تغییرات قیمتی محصولات ایران خودرو (یا دست‌کم پیوست آن) پس از ساعاتی از سایت شورای رقابت حذف شده است اما در ادامه عنوان کرده‌اند که این تغییرات قیمتی، مصوبه شوراست و اصلاح قیمت‌ها پس از تایید، بصورت رسمی از ابتدای تیر اعمال خواهد شد.

از 28 محصول مورد اشاره ایران خودرو سه مورد با تغییرات منفی مواجه شده‌اند و 25 خودرو افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. بر این اساس، در صورت تایید این اصلاح قیمت‌ها، سه محصول دناپلاس با رینگ فولادی، پژو 207 دستی تیپ 5 و پژو 207 دستی TU3 با کاهش قیمت مواجه خواهند شد.

اعلام قیمت پژو 207 دستی TU3 از سوی ایران خودرو در روزهای اخیر شوک تازه‌ای به متقاضیان خرید این خودرو وارد کرد. ایران خودرو اعلام کرده قیمت‌گذاری پژو 207 با موتور TU3 توسط اعضای شورای رقابت انجام شده و این خودروساز تنها مستندات خود درباره تولید این عضو جدید خانواده پژو 207 را برای تعیین قیمت به آدرس شورای رقابت پُست کرده است.

قیمت پژو 207 با موتور TU3 از این نظر عجیب بود که این خودرو با وجود ضعیف بودن موتور، به قیمت بیش از پنج میلیون تومان گران‌تر از پژو 207 با فرمان برقی، گیربکس دستی و موتور TU5 اعلام شد، در حالی که ثبت‌نام‌کنندگان با این تصور که ایران خودرو موتور پژو 206 را روی این خودرو قرار می‌دهد، انتظار قیمت به مراتب پایین‌تری برای آن در قیاس با سایر اعضای خانواده پژو 207 داشتند.

اواخر فروردین امسال شورای رقابت قیمت خودروهای داخلی ایران خودرو و سایپا را به تصویب رسانده و قیمت این محصولات را بطور متوسط 29 درصد افزایش داده بود.

قیمت محصولات ایران خودرو