به گزارش اکو ایران، مجوز جدید قیمتی که شورای رقابت باری ایران خودرو صادر کرده سقف قیمت خودرو در کارخانه را بلندتر کرده است. بررسی قیمت های جدید ایران خودرو نشان می دهد دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک و موتور توربو شارژ با قیمتی نزدیک به 600 میلیون تومانی قرار است از این به بعد برای مشتریان فاکتور شود.

این محصول ایران خودرو عنوان گرانترین خودروی تولید داخل را یدک می کشد. (خانواده هایما به رغم مونتاژ در خطوط تولید ایران خودرو اما در دسته خودروهای مونتاژی قرار می گیرند) افزایش قیمت کارخانه ای خودرو به دلیل افزایش استانداردهای خودرویی در خطوط تولید با فرمان سازمان ملی استاندارد اتفاق افتاده است.

لیست جدید قیمتی برای محصولات ایران خودرو چنانچه در گذشته منتشر می شد می توانست مشوقی شود تا قیمت بازاری خودرو را صعودی کند. اما نزولی شدن نرخ ارز مهمترین عاملی بود که اجازه نداد قیمت های بازاری رشد کند.

چنانچه ورق بازار ارز برگردد، قیمت های جدید ایران خودرو می تواند روی کل بازار خودرو اثر گذاشته و در کنار تاثیر گذاری نرخ ارز، سرعت قیمتی خودرو در بازار افزایش یابد.

رشد قیمت خودرو در کارخانه می تواند روی روند عرضه محصولات خودروسازان به بازار تاثیر گذاشته و جاده عرضه را عریض کند. رشد عرضه می توان قیمت را در بازار کاهش دهد البته برای اینکه این اتفاق بیفتد به زمان نیاز است تا تیراژ تولید خودروسازان افزایش یابد. بنابراین رشد قیمت کارخانه ای خودرو در لحظه منجر به افزایش قیمت خودروها در بازار می شود.

سیاست گذار خودرویی دو راه بیشتر پیش رو ندارد یا قیمت کارخانه ای خودرو را یک بار برای همیشه با قیمت های بازار منطبق کند و سیاست قیمت گذاری دستوری را برای همیشه کنار گذارد. راه دوم نیز برنامه ریزی برای رشد قیمت کارخانه ای است. ایجاد شوک هایی از جنس ارتقا کیفیت خودرو و به دنبال آن رشد قیمت کارخانه خودرو  به صورت ناگهانی تمام رشته ها سیاست گذار را در کنترل قیمت های بازاری پنبه می کند.