به گزارش اکو ایران، اعلام قیمت های جدید خودروهای مونتاژی متقاضیان این خودروها را به نوعی ناراضی کرده و به نظر می رسد شاهد انصراف گسترده ثبت نام کنندگان محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی در دور دوم فروش از مسیر سامانه یکپارچه صمت باشیم. اما دلیل این افزایش قیمت چیست؟

مدیر روابط عمومی شورای رقابت در این باره گفت قیمت‌های جدید خودروهای مونتاژی در واقع براساس همه صورت‌های مالی سال 1401 و همچنین صورت‌های مالی 3 ماهه ابتدایی سال 1402 تعیین شده است. بنابراین تغییر بازه زمانی صورت های مالی برای محاسبه قیمت های پایه خودروهای مونتاژی از نیمه اول سال گذشته به سه ماهه اول سال جاری را می توان اصلی ترین دلیل افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای مونتاژی دانست.

سپهر دادجوی توکلی ادامه داد با اعلام قیمت‌های جدید، قیمت خودروهای مونتاژی اصلاح شده است و از آنجا که قیمت‌ها به روز است، لذا خودروسازان هیچ بهانه‌ای نخواهند داشت که قیمت بالاتری را نسبت به قیمت‌های مصوب شورای رقابت اعلام کنند.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت قیمت های اعلام شده را قیمت خودروهای مونتاژی در کارخانه عنوان کرد بنابراین برای اینکه قیمت مصرف کننده خودروهای مونتاژی را مشخص کنیم باید هزینه هایی مانند مالیات، ارزش افزوده، عوارض و ..... به آن اضافه کنیم.

اعضای شورای رقابت در جلسه روز گذشته خود 28 خودروی مونتاژی را قیمت گذاری کردند. اردیبهشت سال جاری شورای رقابت برای اولین بار قیمت خودروهای مونتاژی را اعلام کرد. اما قیمت های اعلامی با مخالفت مدیران خودروساز خصوصی مواجه شد. دلیل اعتراض آنها این بود که قیمت های اعلامی بر اساس صورت های مالی 6 ماهه اول سال 1401 تعیین شده این در حالیست که هزینه تولید آنها در اردیبهشت 1402 به نسبت شهرویور 1401 بشدت افزایش یافته است. امتناع خودروسازان خصوصی از اعمال قیمت های شورای رقابت در فاکتورهای فروش باعث شد تا شورای رقابت با بازنگری در قیمت های پیشین خود زمینه را برای افزایش قیمت کارخانه ای محصولات مونتاژی مهیا کند.