به گزارش اکو ایران، رییس کنفدراسیون صادرات کشور گفت به دولت پیشنهاد دادیم تا از ارز حاصل از صادرات کالاهایی که از مواد اولیه ارزان استفاده نمی کنند به واردات خودرو اختصاص یابد.

مهرداد لاهوتی که در در نشست خبری سخن می گفت باید از نظر تشکل‌ها و اتاق بازرگانی در حوزه روش‌های بازگشت ارز صادراتی نظرخواهی شود.

اظهارات رییس کنفدراسیون صادرات کشور نشان می دهد صادر کنندگان بی میل نیستند تا ارز حاصل از صادرات خود را به صورت خودرو به کشور باز گردانند.

واردات خودرو از سال گذشته به دنبال نهایی شدن آیین نامه اجرایی واردات خودرو توسط دولت به نوعی وارد فاز اجرایی شد. رونمایی از دستورالعمل واردات خودروی صفر به آن معنا بود که دولت سیزدهم عزم خود را جزم کرده تا قفل را از در ورود خودرو به کشور بردارد. اما به رغم تلاش های صورت گرفته این اتفاق تا کنون نهایی نشده است. آن طور که مشخص است وزارت صمت به عنوان بازوی اجرایی تمام تلاش خود را کرده و واردات خودرو را به مرحله ثبت سفارش رسانده است. حتی تعدادی خودرو نیز در گمرکات کشور منتظر ترخیص هستند اما چالش تامین ارز برای ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز به سرزمین اصلی به نوعی دست سیاست گذار خودرویی را در این زمینه بسته است. البته خودروهای وارداتی با چالش های استاندارد نیز روبرو بودند که در این زمینه تا حدودی همکاری هایی از سوی سازمان ملی استاندارد برای حل مشکلات صدور گواهی استاندارد برای خودروهای وارداتی انجام شده است.

اما بانک مرکزی همچنان برای تخصیص ارز برای واردات خودرو وسواس به خرج می دهد. به نظر می رسد تامین ارز دارو و کالاهای اساسی بیشتر ذهن مدیران ارشد بانک مرکزی را به خود مشغول کرده است. دولت سیزدهم در این شرایط به دنبال مسیری برای حل چالش ارزی خودروهای وارداتی می گردد بنابراین پیشنهاد رییس کنفدراسیون صادرات برای تخصیص ارز کالاهای صادراتی که از مواد اولیه ارزان استفاده نکرده اند می تواند کمک کند تا چالش تامین ارز برای واردات خودرو، حل و فصل شود.