به گزارش اکوایران، این دو غول خودروسازی آلمان سالهاست که با هم گلاویزند و رقابت تنگانگ‌شان باعث شده صنعت خودرو پیشرفت زیادی کند. هرگاه یک شاهکار از یکی از این دو خودروساز پا به خیابان‌ها بگذارد همه منتظر هستند ببیند طرف مقابل قرار است چه برگ برنده‌ای را رو کند. 

image_2023-12-03_19-47-22

اما اینبار این دو خودروساز سنت شکنی کردند و به جای اینکه با رقابت بخواهند صنعت خودرو را به جلو ببرند دست در هم گذاشته و می‌خواهند همکاری کنند. 

اما عجله نکنید. وقتی به موضوع این همکاری پی ببرید میفهمید که این دشمنی همچنان با پرجاست. 

درواقع مرسدس بنز و بی ام و قرار است با همکاری هم شروع به ساخت شبکه شارژ خودرو در چین بکنند. هدف اول این همکاری ساخت 1000 ایستگاه تا پایان سال 2024 در چین است. 

DSC05748

اما این خبر حاوی نکته آموزنده‌ بسیار مهمی برای سیاست‌گذاران داخلی خودرو است. این دو خودروساز خصوصی که از بند دخالت‌های دولت در امان بودند طی این سالها توانستند یک رقابت هیجان انگیز با هم را راه بیاندازند. نتیجه این رقابت نیز پیشرفت چشمگیر هر دو خودروساز و صنعت خودروسازی آلمان بود.

این در حالی است که سیاست گذار خودرویی هیچوقت اجازه ایجاد رقابت بین دو خودروساز بزرگ ایران یعنی ایران خودرو و سایپا را نداد و هر کدام از این شرکت‌ها با خیال آسوده بازار انحصاری خود را در اختیار داشتند و هیچ نیازی برای تلاش بیشتر و نوآوری برای شکست دادن رقیب خود را حس نمی‌کردند. 

جدای از آن وقتی نیاز بود که برای رسیدن به یک هدف مشترک همکاری کنند بدون دخالت یک نهاد بالادستی دست در دست هم گذاشتند تا سرعت خود در راستای رسیدن به اهدافشان را بیشتر کنند. همکاری که یکبار هم درست و حسابی میان نور چشمی‌های دولتی ایران شکل نگرفت.