به گزارش اکو ایران، متقاضیان جدید خودروهای وارداتی در شرایطی امکان حضور در سامانه یکپارچه را پیدا کردند که بررسی ها نشان می دهد 18 خودرو از محصولات برندهای جهانی خودروساز بین المللی که پیش تر در سامانه حضور داشتند از دسترس آنها خارج شدند.

سیاست گذار خودرویی 13 خودرو از محصولات حاضر در سبد محصولاتی 6 برند بین المللی را به متقاضیان جدید عرضه کرده است.

سه محصول از برند چانگان شامل چانگان CS35 پلاس تیپ 2، چانگان CS35 پلاس تیپ 3 و چانگان CS55 پلاس در کنار سه محصول برند ونویسا شامل D60 پلاس، BIG V و مدل Star در دسترس متقاضیان جدید قرار گرفت.

علاوه بر 6 محصول دو برند چانگان و ونوسیا، بستیون T77 و جیلی آزکارا نیز در دور جدید فروش خودروهای وارداتی قابل خریداری هستند.

جتا VS5  و جتا VS7 نیز همچنان در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی حضور دارند بلکه خریداران خودروهای وارداتی آنها را انتخاب کنند.

سه محصول برند GAC (جی ای سی) شامل GS3، خودروی سدان Empow و خودروی کراس اوور Emkoo جمع محصولات حاضر در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی را در دور جدید به متقاضیانی که می توانند برای اولین بار به محصولات برندهای جهانی خودروساز دسترسی داشته باشند به عدد 13 می رساند.

نکته قابل توجه در مورد خودروهای عرضه شده این است که هر 6 برندی که محصولاتشان در دسترس متقاضیان قرار گرفته از کشور چین هستند.

این مساله نشان می دهد متقاضیان خودروهای وارداتی به رغم پیشرفتی که صنعت خودروی چین داشته و توانسته بازار کشورهای آمریکایی و اروپایی را همچنان نسبت به محصولات عرضه شده توسط برندهای چینی در سامانه یکپارچه گارد دارند و تا حد امکان از خریداری آنها اجتناب می کنند.

اما چه خودروهایی از دسترس متقاضیان خودروهای وارداتی خارج شدند. بررسی ها نشان می دهد 18 خودرو از سبد محصولاتی 9 برند خودرویی در دور جدید فروش خودروهای وارداتی غایب هستند.

شرکت های خودروساز ژاپنی،کره ای، ایتالیایی، ژاپنی-هندی و چینی در دور جدید فروش محصولاتشان در دسترس متقاضیان عادی قرار نگرفت.

18 خودرویی که از سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی پر کشیدند عبارتند از سوزوکی Ciaz، سوزوکی Baleno، تویوتا لوین توربو، تویوتا لوین هیبرید، تویوتا کرولا با موتور 1200 سی سی، تویوتا کرولا با موتور 1500 سی سی،کیا K5، کیا Seltos، کیا Sonet، هونگچی H5، فیات 500، نیسان Sunny، زوتی DL5، هیوندایی Tucson، هیوندایی Elentra، هیوندایی Accent، هیوندایی Certa، و دانگ فنگ Shine Max.

نکته قابل توجه حضور سه خودرو از سه برند چینی است که دور از دسترس متقاضیان قرار دارد. هونگچی H5، زوتی DL5 و دانگ فنگ Shine Max خودروهایی هستند که به رغم چینی بودن اما در دور جدید فروش سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی حاضر نیستند.

به نظر می رسد دلیل نبودن زوتی DL5 را که محصول وارداتی پارس خودرو است باید در فروش فوری این خودرو طی چند روز گذشته دانست. سایپا شرکت مادر پارس خودرو چند روز گذشته طرح فروشی فوری را برای این محصول وارداتی برنامه ریزی کرد بنابراین دیگر این امکان وجود نداشت تا این خودروی چینی بار دیگر در رادار متقاضیان جدید حاضر در سامانه یکپارچه فروش خودرو قرار گیرد.

دانگ فنگ Shine Max نیز که توسط ایران خودرویی ها عرضه شده به این دلیل حضور دوباره اش متوقف شده است که ایران خودرویی ها قصد دارند تا زمانی که تکلیف متقاضیان دور اول را مشخص نکردند از ایجاد تعهد دوباره برای خود خودداری کنند.

برآورد می شود هونگچی H5 نیز که از سوی BM Cars (شرکت زیر مجموعه بهمن موتور) عرضه شده به این دلیل این شرکت همزمان بستیون T77 را برای فروش عرضه کرده اما هنوز نتوانسته این خودروی کراس اوور را بفروشد ترجیح داده تا عرضه هونگچی H5 را تا زمان نهایی شدن فروش بستیون T77 به تاخیر بیندازد.

با توجه به وضعیت حاکم بر خودروهای وارداتی عرضه شده به نظر می رسد متقاضیان این خودروها در دور اول به طور همزمان پیامی روشن به سیاست گذار خودرویی و شرکت های واردکننده مخابره کرده اند آنها گفته اند که خودروی چینی را به عنوان خودروی وارداتی نمی شناسند و برای خرید آن صف تشکیل نخواهند داد.

بنابراین خریداران، خودروهای وارداتی چینی را به نوعی نقره داغ کردند. پیش بینی می شود آنچه سبب فروش خودروهای چینی در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی شود شرایط نوسانی بازار و نگرانی متقاضیان بابت در اختیار گرفتن خودرویی غیر محصولات خودروسازان بزرگ و همچنین خودروسازان خصوصی باشد.