به گزارش اکوایران، از زمان حضور عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر صمت دولت سیزدهم، تلاش دولت برای واردات و تولید خودروهای برقی و هیبریدی افزایش یافت. او ابتدا تاکید بر واردات خودروهای برقی داشت و از برقی‌سازی خودروهای فعلی تولید داخل نیز استقبال می‌کرد. حمایت علی‌آبادی از این مساله اکنون به جایی رسیده است که به‌رغم کاهش تولید خودرو از ابتدای سال، میزان تولید خودروهای دوگانه‌سوز و هیبریدی افزایش یافته است. حالا با تغییر وزارتخانه او از صمت به نیرو، همچنان به نظر می‌رسد سازوکار وزارت صمت در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی تغییر شگرفی نکرده است.

 مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو در وزات صمت اعلام کرد که میزان تولید خودروهای دوگانه سوز از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد، نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 45 درصدی داشته است که در این مدت تولید خودروهای هیبرید نیز به بیش از 1200 دستگاه رسیده است. 

این مقام در وزارت صمت پیش‌بینی کرد که تا پایان سال حدود 5000 دستگاه خودروی برقی و هیبریدی در کشور تولید خواهد شد. همچنین حدود 6000 دستگاه خودروی برقی دیگر نیز در فرآیند ترخیص از گمرکات کشور قرار دارند. 

ناترازی در برق یا بنزین؟

خسروی در ادامه صحبت‌هایش توضیح داد:«با توجه به اینکه در بخش بنزین ناترازی وجود دارد، وزارت صمت دو موضوع افزایش تولید خودروهای دوگانه‌سوز و تولید خودروهای برقی در کشور را با هماهنگی سایر سازمان‌های ذیربط در حال اجراست.»

حال با توجه به این اظهارنظر مدیر کل دفتر صنایع خودرو در وزارت صمت، این مساله مطرح می‌شود که برقی‌سازی یا تولید خودروهای هیبریدی مشکل ناترازی را برطرف خواهد کرد؟ در مجموع کدام ناترازی مهم‌تر است؟ ناترازی برق یا ناترازی بنزین؟

در تابستان امسال مشاهده شد که وضعیت ناترازی برق در کشور تا چه حد خطرناک است. حتی علی‌آبادی که تاکید بر مصرف خودروهای برقی داشت، اکنون تغییر موضع داده و اعلام کرد که مردم بجای مصرف کولر از پنکه استفاده کنند. 

به نظر می‌رسد صنعت خودروسازی در کشور به یک سیاست‌گذاری واحد و منسجم نیاز دارد. این نقشه راه صنعت خودرو باید فاقد علایق شخصی یا حتی بر اساس سکان‌داران یک وزارتخانه باشد تا این صنعت رو به افول در نهایت راه رشد و توسعه خود را پیدا و در این مسیر حرکت کند.