به گزارش اکو ایران، ارمنستان و آذربایجان یکدیگر به فعل و انفعال های تحریک آمیز در امتداد مرزهای پر تنش های خود متهم کرده اند آن هم پیش از این که دو رقیب مذاکرات صلح با میانجیگری ایالات متحده را آغاز کنند.

به نوشته خبرگزاری الجزیره، روز دوشنبه ساعاتی قبل از دیدار آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان با همتای آذربایجانی اش جیحون بایراموف در واشنگتن برای دور تازه مذاکرات صلح به میزبانی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، تنش ها اوج گرفت.

ناظران می گویند همزمان با انزوای روسیه در عرصه جهانی به دلیل حمله به اوکراین، امروز آمریکا و اتحادیه اروپا نقش اصلی را در میانجیگری مذاکرات صلح میان آذربایجان و ارمنستان عهده دار شده اند. تشدید تنش ها مرزی یک هفته پس از آن رخ داد که ولادیمیر پوتین میزبانی نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان برای رایزنی عهده دار شد؛ چرا که هنوز مسکو به دنبال احیای نقش خود به عنوان یک دلال قدرت میان جمهوری های پیشین شوروی از هم پاشیده است.

وزارت دفاع ارمنستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در ساعات اولیه روز دوشنبه نظامیان اذربایجان به مواضع ارمنستان در بخش های شرقی این دو کشور تیراندازی کردند. در این بیانیه همچنین آمده است که در جریان این حملات هیچکس کشته نشد. وضعیت خط مقدم نسبتا با ثبات است. همزمان وزارت دفاع آذربایجان هم نظامیان ارمنستان را به تیراندازی به مواضع نیروهای این کشور در چندین نقطه مرزی متهم کرد.

در این میان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از ایروان و باکو خواست تا از اقداماتی که می تواند زمینه ساز تشدید تنش ها شود، خودداری کنند. آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه استراتژیک قره باغ کوهستانی در پاییز 2020 و در دهه 1990 دو جنگ سخت را پشت سر گذاشتند.در سال 2020 این دو کشور شش هفته درگیری را تجربه کردند؛ نبردی که 6 هزار 500 کشته برجای گذاشت هرچند در نهایت با میانجیگری روسیه، خصومت ها پایان یافت. براساس مفاد توافق صلح 2020، ارمنستان بخش هایی از سرزمین هایی را که برای دهه ها در اختیار داشت را واگذار کرد و روسیه نیروهای حافظ صلح خود رابرای نظارت بر آتش بس شکننده در این منطقه مستقر کرد. از زمان جنگ 2020، دو کشور دائما در منطقه قفقاز رویاروی هم ایستاده و درگیر تنش هستند.ماه سپتامبر نزاع میان باکو و ایروان باردیگر اوج گرفت تا جایی که براساس گزارش های ارسالی 280 نفر از هر دو طرف کشته شدند.