به گزاش اکوایران، روز سه‌شنبه، حسین امیرعبدللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست «بغداد۲» با مسؤل سیاست خارجه اتحادیه اروپا دیدار کرد.

توافق بر طبق خطوط غربی

بنا بر گزارش بلومبرگ دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، باتکرار دوباره ادعای پیشین خود ایران را به دلیل مداخله [ادعایی] در جنگ اوکراین و ناآرامی‌های داخلی مورد انتقاد قرار داد و ادعا کرد توافق هسته‌ای فقط بر اساس شرایطی که قدرت‌های جهانی در ماه آگوست توافق کردند   قابل بازگشت است.

بورل هم‌چنین در توییتی نوشت که روابط ایران و اتحادیه اروپا رو به وخامت است و ادعاهای غرب نسبت به تهران پیرامون جنگ اوکراین و اعتراضات داخلی را تکرار کرد.

دولت های غربی و سرویس های اطلاعاتی‌شان ایران را متهم می کنند که پهپادهایی را که برای هدف قرار دادن شهرهای اوکراین و زیرساخت های حیاتی استفاده می شود ، در اختیار روسیه قرار می دهد، مسئله‌ای که کرملین آن را رد کرده است. وزیر خارجه ایران هم اعلام کرده که کشورش تعداد محدودی پهپاد را پیش از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه در اختیار روسیه قرار داده که در جنگ از آن‌ها استفاده نشده است.

اوایل ماه جاری رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران گفت که واشنگتن بر خنثی‌سازی حمایت نظامی ایران از روسیه متمرکز است و مدعی شد توافق هسته‌ای در شرایطی که ایران به آن علاقه ای ندارد فایده چندانی ندارد. بورل با اشاره به پیش نویس متنی که قدرت های جهانی در ماه آگوست بر روی آن به توافق رسیدند، در تویت دیگری خواستار باز نگه داشتن خطوط ارتباطی با تهران و بازگرداندن توافق بر اساس مذاکرات وین شد. مقامات ایرانی هم در هفته های اخیر بر آمادگی خود بر احیای توافق نامه ۲۰۱۵تاکید کرده‌اند.

پهپاد در ازای قطعات نظامی پیشرفته؟!

در همین شرایط، ریشی سوناک» نخست‌وزیر بریتانیا با تکرار برخی ادعا‌ها، گفت که دولت وی زمان بیشتری را به مقابله با آن‌چیزی که «فعالیت‌های خصمانه ایران» نامیده، اختصاص خواهد داد.  ریشی سوناک به کمیته روابط خارجی مجلس عوام گفت که به طور  فزاینده‌ای نگران نحوه برخورد ایران با معترضان، برنامه هسته‌ای این کشور و سیاست‌های منطقه‌ای تهران است. وی با تأکید بر این‌که روسیه و اوکراین چالش اصلی یک سیاست خارجی این کشور در سال ۲۰۲۳ باقی خواهد ماند، گفت که به طور فزاینده‌ای نگران رفتار ایران هستم.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا هم با تکرار ادعاهای غرب، روسیه را به برنامه‌ریزی برای تحویل قطعات نظامی پیشرفته به ایران در ازای دریافت صدها پهپاد انتحاری متهم کرد و از غرب خواست تا برای افشای جزئیات تبادلات نظامی این دو کشور بیش از پیش تلاش کند. والاس در بخشی از بیانیه خود که در مورد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین منتشر شده، مدعی شده: «ایران به یکی از حامیان اصلی نظامی روسیه تبدیل شده است». او ادعا کرده: «روسیه در ازای تامین بیش از ۳۰۰ فروند پهپاد کامیکازه، اکنون قصد دارد قطعات نظامی پیشرفته‌ای را به ایران تحویل دهد که هم خاورمیانه و هم امنیت بین‌المللی را تضعیف می‌کند. ما باید این قرارداد را افشا کنیم، درست مثل کاری که من کردم».

برجام مرده؟

از سوی دیگر، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در پاسخ پرسشی پیرامون توافق هسته‌ای، با اشاره به ناآرامی‌ها در ایران و ادعای فروش پهپاد به روسیه، گفت: «ما دستیابی به یک توافق را در آینده نزدیک نمی بینیم». او افزود: «ما هیچ پیشرفتی در آینده نزدیک پیش بینی نمی‌کنیم. برجام در تمرکز ما نیست و درحال حاضر ما بر روش‌های موثر برای مقابله با ایران در این زمینه ها متمرکز شده‌ایم».

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هم در پاسخ به سئوالی درمورد اظهارات بایدن مبنی بر اینکه، برجام مرده است، گفت: «مطمئناً ایرانی‌ها فرصت بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از دست دادند. آنها این فرصت را اخیراً در سپتامبر هم از بین بردند، زمانی که ما فکر می کردیم در استانه [توافق] هستیم. ایرانی ها از حرف خود برگشتند». پرایس ادعا کرد: «آن‌چه زنده است تعهد رئیس جمهور است که ایران هرگز سلاح هسته ای در اختیار نداشته باشد. ما هم‌چنان بر این باوریم که دیپلماسی نشان دهنده موثرترین و پایدارترین راه برای دستیابی به این هدف است و برای اطمینان از اینکه ایران قابل راستی آزمایی و دائمی باشد». وی افزود: «در عین حال، ما یک مجموعه ابزار گسترده داریم، هیچ گزینه ای را نیز از از روی میز حذف نکرده ایم».