به گزارش اکوایران، در شرایطی که واشنگتن بار دیگر اعلام کرده برجام در دستور کار قرار ندارد، تردیدهایی در مورد سفر آتی مدیر کل آژانس انرژی بین‌المللی اتمی به تهران به وجود آمده است.

برجام در دستور کار نیست

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با فرانس بیست‌وچهار، با تکرار مواضع پیشین واشنگتن، ادعا کرد «موضوع توافق هسته‌ای (برجام) ایران در حال حاضر در دستور کار قرار ندارد».

 مربی با تکرارهای پیشین مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین‌، گفت: «ایران با عرضه صدها پهپاد دارای قابلیت‌های مهلک به آن‌ها(روسیه)، به طور مستقیم و قابل اثباتی به روسیه در این جنگ کمک می‌کند». کربی سپس مدعی شده که واشنگتن تهران را «پاسخگو خواهد کرد.» او در ادامه گفته به همین دلیل برجام در دستور کار آمریکا قرار ندارد. کربی در شرایطی چنین ادعاهایی را اظهار کرده که تهران و مسکو چنین اتهاماتی را رد کرده‌اند.

تردید در سفر گروسی به تهران

در همین شرایط، لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال که مسائل مربوط به توافق هسته‌ای را از نزدیک دنبال می‌کند، نسبت به سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران ابراز تردید کرد. نورمن در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «شنیدن [خبر] سفر رافائل گروسی به تهران قبل از نشست آتی هیئت مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی [شورای حکام] در ماه مارس به طور فزاینده‌ای کم‌تر محتمل به نظر می‌رسد. اگرچه هنوز غیرممکن نیست».

20230218_115857

این در حالی است که اخیرا مقامات ایران نسبت به این سفر در ماه فوریه ابراز امیدواری کرده بودند و گروسی هم در هفته گذشته از تمایل خود نسبت به سفر به تهران خبر داده بود. در ماه‌های گذشته روابط تهران و آژانس با بالا گرفتن اختلافات رو به تیرگی نهاده است.