به گزارش اکوایران، بر اساس داده‌های گمرک روسیه که توسط رویترز بررسی شده است، یک شرکت چینی حداقل 7.4 میلیون دلار شمش آلیاژ مس را از کارخانه‌ای در منطقه الحاق شده به روسیه در اوکراین که مشمول تحریم‌های غرب است، خریداری کرده است.

چین هیچ محدودیتی بر تجارت با روسیه اعمال نکرده است، اما ایالات متحده تهدید کرده است که شرکت‌های سراسر جهان را به دلیل نقض تحریم‌های خود در لیست سیاه قرار می‌دهد و به پکن نسبت به عرضه کالاهای ممنوعه تحت قوانین صادرات آمریکا به مسکو هشدار داده است.

اطلاعات گمرکی که از یک ارائه‌دهنده اطلاعات تجاری جمع‌آوری شده و با دو منبع دیگر تایید شده است، یکی از اولین شواهد از مبادلات تجاری چین را با مناطق ضمیمه شده توسط روسیه در اوکراین از زمان آغاز جنگ نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌ها، شرکت چینی کوژو نوا بین اکتبر 2022 و مارس 2023، حداقل 3220 تن آلیاژ مس به صورت شمش به ارزش 7.4 میلیون دلار از کارخانه مهندسی متالوژی دبالتسوسکی خریداری کرده است.

این کارخانه در منطقه دونتسک در شرق اوکراین و نزدیک به مرز با لوهانسک واقع شده است. هر دو استان دونتسک و لوهانسک از جمله چهار منطقه اوکراینی بودند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سپتامبر گذشته ادعا کرد که بخشی از روسیه هستند.

خدمات گمرکی چین اطلاعات دقیقی در مورد واردات ارائه نکرده است. در بیانیه اداره گمرک چین آمده است که «اطلاعات تجاری شرکت‌ها در داده‌های عمومی ما ارائه نمی‌شوند.»

بر اساس آمار عمومی گمرک، چین بین اکتبر تا فوریه، مقداری به ارزش 852 میلیون دلار مس و آلیاژهای مس را از روسیه وارد کرده است.

سرویس گمرک فدرال روسیه به رویترز گفت که اطلاعات مربوط به شرکت‌ها محرمانه است و توسط این سازمان فاش نمی‌شود.

کارخانه دبالتسوسکی به درخواست رویترز برای اظهار نظر تلفنی و کتبی پاسخ نداد.

اوکراین، متحدان غربی آن و اکثریت قریب به اتفاق کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل، الحاق غیرقانونی چهار استان اوکراین به روسیه را محکوم کرده‌اند.

 

تحریم ها

تحریم‌های اعمالی ایالات متحده در 21 فوریه 2022، سه روز قبل از حمله روسیه به اوکراین، واردات یا صادرات به آمریکا از به اصطلاح جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را ممنوع می‌کند.

دو روز بعد، اتحادیه اروپا اقداماتی از جمله ممنوعیت واردات کالاها از این دو استان را اعلام کرد.

در حالی که شرکت‌های چینی تا آنجا که به مقامات کشورشان مربوط می‌شود برای تجارت با شرکت‌هایی در مناطق تحت کنترل روسیه در اوکراین آزاد هستند، اما خطر اضافه شدن به لیست سیاه غرب را دارند.

وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره داده‌های صادرات مس گفت که نگران همسویی چین با کرملین است.

این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای به رویترز گفت: «ما به دولت چین هشدار داده‌ایم که کمک به تلاش‌های جنگی روسیه عواقب جدی در پی خواهد داشت. ما در مقابله با نهادها، از جمله شرکت‌های چینی، که به روسیه در جنگ با اوکراین کمک می‌کنند یا تلاش روسیه برای دور زدن تحریم‌ها را تسهیل می‌کنند، تردید نخواهیم کرد.» این بیانیه در ادامه برخی از شرکت‌های چینی تحریم شده در نتیجه تجارت با روسیه را فهرست می‌کند.

کمیسیون اروپا به سؤالات رویترز در مورد اینکه آیا شرکت‌های چینی با مناطق ضمیمه شده اوکراین توسط روسیه همکاری می‌کنند و چنین فعالیت‌هایی چه خطراتی را به همراه دارد، پاسخی نداد.

داده‌هایی که رویترز بررسی کرده، بر اساس اسناد حمل و نقل و گمرک مانند بارنامه و قبوض حمل و نقل است و از چندین اداره گمرک، ارگان‌های دولتی و سایر منابع جمع آوری شده است.

رویترز نتوانست مشخص کند که این آلیاژ مس برای چه منظوری توسط شرکت چینی خریداری شده است.

کارخانه اوکراینی، واقع در شهر دبالتسوه در 70 کیلومتری شهر دونتسک اوکراین تحت کنترل روسیه، در ساخت تجهیزات و قطعات یدکی برای متالوژی آهن‌آلات، صنایع معدنی و کارخانه‌های سیمان تخصص دارد و دارای بخش فولادسازی و ریخته‌گری فلزات است.

دولت اوکراین و همچنین دولت جمهوری خلق دونتسک که از سوی روسیه منصوب شده است، بلافاصله در مورد همکاری با شرکت‌های چینی و ارسال کالا به چین به رویترز اظهار نظر نکردند.

بر اساس داده‌های گمرک، محموله‌های آلیاژ مس این کارخانه از طریق بندر نووروسیسک در جنوب روسیه منتقل شده‌اند.