به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با فرماندهان خود در دو استان اوکراین، که مسکو ادعا می‌کند آن‌ها را ضمیمه خاک خود کرده، دیدار کرده است. در همین حال بنابر گزارش رویترز، نیروهای روسیه بمباران‌های توپخانه سنگین و حملات هوایی را در شهر ویران شده باخموت در شرق اوکراین افزایش داده‌اند.

بازدید سرزده از مناطق اشغالی

کرملین گفت که پوتین در یک نشست فرماندهان نظامی در منطقه خرسون جنوبی اوکراین شرکت کرده و روز دوشنبه از یک قرارگاه گارد ملی در شرق لوهانسک بازدید کرده است. کرملین گفته که به عنوان یک اقدام امنیتی، نه وزیر دفاع، سرگئی شویگو و نه رئیس ستاد کل ارتش، والری گراسیموف در سفر پوتین به وی نپیوستند.

خرسون، زاپوریژژیا، لوهانسک و دونتسک چهار منطقه‌ای هستند که پوتین در سپتامبر گذشته به طور غیرقانونی الحاق آنها به روسیه را اعلام کرد. نیروهای روسیه تنها تا حدی کنترل این چهار منطقه را در اختیار دارند. نیروهای روسی در نوامبر گذشته از شهر خرسون، مرکز استان عقب‌نشینی کردند و در انتظار حمله متقابل اوکراین، شروع به تقویت مواضع خود در ساحل مقابل رودخانه دنیپرو کرده‌اند.

U63RQJKGFVL2RJDWS4ZTTB5B3M

در حالی که بسیاری از رهبران غربی از زمان تهاجم نیروهای روسیه در سال گذشته برای گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین راهی کیف شده‌اند، پوتین به ندرت از بخش‌های تحت کنترل روسیه در اوکراین بازدید کرده است. او ماه گذشته از کریمه - که در سال 2014 به روسیه ضمیمه شد - و شهر ماریوپول در جنوب شرقی منطقه دونتسک بازدید کرد.

حمله زمستانی روسیه نتوانست پیشرفت زیادی داشته باشد و سربازان آن در یک سری از نبردها در شرق و جنوب گرفتار شده‌اند، جایی که پیشرفت‌ها اندک بوده و هزینه زیادی برای هر دو طرف داشته است.

اخطار گروه هفت

روز سه‌شنبه وزرای خارجه گروه هفت در نشست این گروه در ژاپن طرح روسیه برای استقرار تسلیحات هسته‌ای با برد کوتاه و به اصطلاح تاکتیکی در بلاروس، متحد مسکو که هم مرز با اوکراین است، را محکوم کردند. این اولین باری است که روسیه از زمان پایان جنگ سرد در سه دهه پیش،  سلاح‌های هسته‌ای را در خاک کشور دیگری مستقر خواهد کرد.

وزرای خارجه گروه 7 در بیانیه‌ای در پایان نشست سه روزه در ژاپن گفتند: لفاظی‌های غیرمسئولانه هسته‌ای روسیه و تهدید این کشور برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در بلاروس غیرقابل قبول است. به گفته آن‌ها: «هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته‌ای توسط روسیه با عواقب شدید روبرو خواهد شد.» گروه ۷ شامل ایالات متحده، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و کانادا هستند که همگی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌های اقتصادی را علیه روسیه وضع کرده‌اند.

جنگ در اوکراین ده‌ها هزار نفر را کشته، شهرها را با خاک یکسان کرده، میلیون‌ها نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده و امنیت جهانی را متزلزل کرده است، از جمله با تشویق روسیه به تقویت روابط با بازیگران غیرغربی مانند چین.

شویگو، وزیر دفاع روسیه، در جریان گفتگوهای روز سه‌شنبه در مسکو به همتای چینی خود، لی شانگو، گفت که همکاری نظامی کشورهایشان یک نیروی «ایجاد کننده ثبات» در جهان است و به کاهش احتمال درگیری کمک می‌کند. به گزارش خبرگزاری تاس، لی گفت هدف از این سفر این بود که به جهان نشان دهد که چین قاطعانه قصد دارد همکاری استراتژیک خود با روسیه را تقویت کند. پکن تا به حال از انتقاد از حمله پوتین به اوکراین خودداری کرده است.

کرملین هم‌چنین روز سه‌شنبه از تلاش‌های برزیل برای میانجی‌گری در مناقشه اوکراین قدردانی کرد. لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، از آمریکا انتقاد کرده است که با تسلیح اوکراین، ادامه جنگ را «تشویق» می‌کند.

در همین حال، وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که در پاسخ به تحرک هواپیماهای اطلاعاتی روسی بر فراز دریاهای نزدیک ژاپن، یک جت جنگنده را اعزام کرده است. پیشتر روسیه اعلام کرده بود که دو بمب افکن استراتژیک این کشور - که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند - پروازهای گشت‌زنی را بر فراز دریای اوخوتسک و دریای برینگ در خاور دور روسیه انجام داده‌‌اند.

سقوط باخموت قطعی است!

در همین شرایط، نیوزویک ادعا کرده به چند سند فاش‌شده پنتاگون دسترسی پیدا کرده که  نشان می‌دهند آمریکا "با دقت تمام" وضعیت باخموت در اوکراین را دنبال می‌کند و معتقد است که «باخموت قطعا به دست روسیه خواهد افتاد«.

اکثر این مدارک که توسط نیوزویک به اشتراک گذاشته شده، مُهر «محرمانه» دارند و بخشی از اسناد فاش‌شده پنتاگون طی روزهای اخیر هستند. تصاویر گرفته شده از این مدارک فاش می‌کنند که ایالات متحده آمریکا هر روز با دقت تمام وضعیت نبرد در باخموت اوکراین را دنبال و همچنین جزئیاتی را از هر دو نیروهای روسی و اوکراینی، تعداد حدودی‌شان، میزان استفاده از مهمات، دستاوردها و شکست‌ها را ثبت می‌کنند. با این حال، به گفته نیوزویک، واشنگتن باور ندارد که باخموت شهر مهمی برای کل این درگیری باشد و بیشتر به دنبال تقویت ضدحملات آتی اوکراین در فصل بهار است.