به گزارش اکوایران، جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا روز دوشنبه هشدار داد که ایالات متحده ممکن است تا اول ژوئن، زودتر از آنچه دولت و وال‌ استریت انتظار داشتند، ابزارهای لازم برای پرداخت بدهی‌های خود را تمام کند.

بنابر گزارش سی‌ان‌بی‌سی، یلن در نامه‌ای به کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، گفت که داده‌های جدید در مورد دریافت‌های مالیاتی، وزارتخانه را وادار کرد تا تخمین خود از زمانی که وزارت خزانه‌داری دیگر «نمی‌تواند به انجام تمام تعهدات دولت ادامه دهد» را به اول ژوئن تغییر دهد. این در صورتی است که کنگره قبل از آن محدودیت بدهی را افزایش ندهد یا تعلیق نکند.

این تاریخ زودتر از آن چیزی است که اقتصاددانان وال استریت انتظار داشتند. آخرین برآورد گلدمن ساکس در این هفته ضرب الاجل را در اواخر جولای تعیین کرد، اگرچه اقتصاددانان این بانک اذعان کردند که دریافت‌های مالیاتی ضعیف‌تر از حد انتظار می‌تواند این جدول زمانی را کاهش دهد.

یک مقام کاخ سفید به ان‌بی‌سی گفت که رئیس جمهور، جو بایدن روز دوشنبه با رهبران «چهار بزرگ» کنگره - چاک شومر رهبر اکثریت سنا، میچ مک کانل رهبر اقلیت سنا، مک کارتی و حکیم جفریس، رهبر دموکرات مجلس نمایندگان - تماس گرفت تا آنها را به جلسه 9 ماه مه در کاخ سفید دعوت کند تا در مورد موضوع محدودیت بدهی بحث کنند.

im-765893

دفتر بودجه کنگره نیز روز دوشنبه برآورد خود را از تاریخ محدودیت پرداختی دولت اصلاح کرد.

فیل سوگل، مدیر این دفتر نوشت: «از آنجایی که دریافت‌های مالیاتی تا ماه آوریل کمتر از آن چیزی است که دفتر بودجه کنگره در فوریه پیش‌بینی کرده بود، اکنون تخمین می‌زنیم که خطر قابل‌توجهی وجود دارد که خزانه‌داری در اوایل ژوئن با کمبود بودجه مواجه شود.»

در دو ماه گذشته، کاخ سفید از شرکت در مذاکرات با مک کارتی در مورد محدودیت بدهی امتناع کرده و اصرار دارد که جمهوری خواهان مجلس بدون هیچ گونه محدودیتی، افزایش سقف بدهی را تصویب کنند. ائتلافی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، در ازای تصویب افزایش سقف بدهی برای جلوگیری از نکول بدهی، خواستار کاهش گسترده هزینه‌های فدرال شده‌اند.

نامه یلن کمتر از یک هفته پس از تصویب لایحه جمهوری خواهان برای افزایش سقف بدهی و کاهش بودجه دولت در مجلس نمایندگان منتشر شد، اما تنها پس از آن که مک کارتی تغییرات لحظه آخری را برای جلب نظر مخالفان جمهوری خواه انجام داد.

در اوایل روز دوشنبه، شومر به لایحه حزب جمهوری خواه مجلس تاخت و جمهوری خواهان را متهم کرد که «با قرار دادن مجلس در موقعیتی غیرقابل قبول و بسیار افراطی، احتمال نکول را بیشتر کرده و ما را از هم دورتر کرده اند.»

تخمین گلدمن ساکس خاطرنشان می‌کند که تا کنون موج‌های کمی در بازارها در اثر افزایش خطر نکول بدهی وجود داشته است. اما تحلیلگران نوشتند که این وضعیت می‌تواند تغییر کند، «زمانی که خزانه داری مهلت خاصی را برای افزایش سقف بدهی برای کنگره اعلام کند.»