به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه با اشاره به پیروزی اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم گفت که دوباره یک «جنگ واقعی» علیه روسیه در جریان است و غرب در تلاش است کشورش را نابود کند.

بنابر گزارش رویترز، پوتین در سخنرانی خود در میدان سرخ به عنوان بخشی از جشن «روز پیروزی روسیه» گفت که روسیه می‌خواهد آینده‌ای صلح‌آمیز را ببیند و مدعی شد که کل کشور حامی «عملیات نظامی ویژه» روسیه در اوکراین است.

در حالی که آثار جنگ بر یکی از مختصرترین سالگردهای پیروزی بر آلمان نازی در دهه‌های اخیر مشهود بود، پوتین گفت که روس‌ها در نبرد «مقدس» با غرب بر سر اوکراین متحد هستند.

پوتین بارها جنگ در اوکراین را - که آن را یک حرکت دفاعی در برابر غرب که می‌خواهد روسیه را از بین ببرد تصویر می‌کند- به چالشی تشبیه کرده است که مسکو در زمان حمله آدولف هیتلر به اتحاد جماهیر شوروی در سال 1941 با آن روبرو شد.

رئیس جمهور 70 ساله خطاب به کهنه سربازان و سربازانی که برای رژه سالانه روز پیروزی در میدان سرخ گرد آمده بودند، گفت: «نبردهای تعیین‌کننده برای سرنوشت کشور ما همیشه میهن‌پرستانه و مقدس بوده‌اند.» او گفت: «یک جنگ واقعی دوباره علیه میهن ما آغاز شده است.»

پوتین نیروهای روسی در اوکراین را به عنوان قهرمانانی ستایش کرد که برای آینده کشور در برابر غرب می‌جنگند؛ غربی که به گفته وی، نقش تعیین کننده اتحاد جماهیر شوروی در شکست آلمان نازی را فراموش کرده است. او درباره کسانی که از «عملیات نظامی ویژه» کرملین حمایت می‌کنند، گفت: «کل کشور برای حمایت از قهرمانان ما گرد هم آمدند. همه آماده کمک هستند و برای شما دعا می‌کنند.» 

پوتین برای «روسیه، برای نیروهای مسلح شجاع ما، برای پیروزی» هورا کشید. صدای تشویق و سرود ملی روسیه در سراسر میدان سرخ طنین انداخت، هر چند این مراسم با نمایش بسیار محدودی از تجهیزات نظامی - و بدون نمایش هوایی– همراه بود. تنها یک تانک در مراسم شرکت داشت - یک T-34، مدلی که در جنگ جهانی دوم استفاده می‌شد.

R23TEXNRXZKMDCH5HWH5AKGELI

اتحاد جماهیر شوروی 27 میلیون نفر را در طول جنگ جهانی دوم از دست داد، از جمله میلیون‌ها نفر در اوکراین، اما در نهایت در سال 1945 نیروهای نازی را به سوی برلین عقب راند، جایی که هیتلر خودکشی کرد و پرچم سرخ پیروزی شوروی بر فراز رایشستاگ برافراشته شد.

کی‌یف و متحدانش پوتین را متهم می‌کنند که برای تصرف سرزمین، یک جنگ تجاوزکارانه بی‌دلیل را در اوکراین به راه انداخته است. آنها ادعای پوتین مبنی بر اینکه گسترش ائتلاف ناتو تا مرزهای روسیه تهدیدی برای امنیت روسیه است یا تهاجم مسکو را توجیه می‌کند، رد می‌کنند.

بر اساس مجموعه‌ای از اسناد اطلاعاتی ادعایی ایالات متحده که در فضای مجازی منتشر شده است، حدود 345،000 سرباز روسی و اوکراینی در جنگ اوکراین کشته یا مجروح شده‌اند، جنگی که اکنون در پانزدهمین ماه خود است و ممکن است پس از سال 2023 نیز ادامه یابد.

روز پیروزی

تسلیم بی قید و شرط آلمان نازی در 8 می 1945 ساعت 11:01 شب به اجرا درآمد. فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده این روز را به عنوان «روز پیروزی در اروپا» نامگذاری کرده‌اند. در مسکو، 9 مه به «روز پیروزی اتحاد جماهیر شوروی» تبدیل شد، پیروزی در آنچه روس‌ها «جنگ بزرگ میهنی 1941-1945» می‌نامند.

این مراسم سالگرد کمتر از یک هفته پس از آن برگزار می‌شود که روسیه اوکراین را به حمله با دو پهپاد به کاخ کرملین در تلاش برای کشتن پوتین متهم کرد. کیف هرگونه دخالت در این موضوع را رد کرده است.

پوتین در سخنرانی خود گفت که «نخبگان جهانی‌گرای غربی» در حال کاشت بذر روسوفوبیا هستند، در حالی که مردم اوکراین «گروگان یک کودتای دولتی» و جاه طلبی‌های غرب شده‌اند.

با این حال پوتین همچنین به ارتش‌های ایالات متحده، بریتانیا و سایرینی که با نازی‌ها جنگیده بودند و همچنین به نبرد چین علیه ژاپنی‌ها ادای احترام کرد.