به گزارش اکوایران، بشار اسد رئیس جمهور سوریه وارد شهر بندری جده عربستان شد.

بنا بر گزارش الجزیره، قرار است اسد در نشست سران اتحادیه عرب در روز جمعه پس از بازگشت سوریه به این سازمان منطقه‌ای، در پی بیش از 11 سال تعلیق عضویتش، شرکت کند.

ورود رئیس جمهور به عربستان سعودی، آخرین نمونه از تلاش اکثر کشورهای عربی برای احیای روابط با دمشق است.

عربستان سعودی، قبلاً یکی از حامیان اصلی گروه های مخالف مسلح بود که به دنبال سرنگونی حکومت اسد در طول جنگ داخلی سوریه بودند. با این حال، در ماه‌های اخیر، ریاض خواستار گفت‌وگو برای پایان دادن به درگیری شده که نیم میلیون نفر را کشته و نیمی از جمعیت پیش از جنگ سوریه را آواره کرده است.

روابط بین سوریه و عربستان سعودی از زمان روی کار آمدن اسد در سال 2000 و پس از مرگ پدر او، حافظ اسد، متلاطم بود. روابط دو کشور در سال 2012 و در اوج درگیری سوریه قطع شد. هفته گذشته آن‌ها بر سر بازگشایی سفارت‌های خود به توافق رسیدند.

20230518_221205

گام‌هایی که منجر به بازگشت مجدد سوریه به لیگ عربی می‌شود، حداقل به سال 2018 بازمی‌گردد، زمانی که امارات متحده عربی روابط خود را با دمشق دوباره برقرار کرد. این روند پس از زلزله مرگباری که در ماه فوریه سوریه و ترکیه را درنوردید سرعت گرفت و هجوم کمک‌ها از منطقه را به دنبال داشت. پس از زلزله، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، گفت که اجماعی در جهان عرب در حال ایجاد است که رویکرد جدیدی در قبال سوریه را ایجاب می‌کند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای صلح در منطقه فشار می آورد. طی ماه‌های گذشته، ریاض روابط خود را با ایران بهبود بخشیده، روابط خود را با سوریه احیا کرده و به دنبال تلاش‌هایی است که جنگ چند ساله پادشاهی در یمن پایان می دهد.

انتظار می رود تجدید روابط عربستان و ایران اثرات مثبتی بر کشورهای خاورمیانه که در آن از گروه‌های رقیب حمایت می‌کنند، داشته باشد.