به گزارش اکوایران، یک مقام اسرائیلی با پیش‌بینی پیشرفت‌ها در جنگ‌افزارهای خودمختار و تصمیم‌گیری‌های رزمی ساده‌تر ادعا کرد این رژیم قصد دارد قدرت فن‌آوری خود را برای تبدیل‌شدن به یک «ابرقدرت هوش مصنوعی» به نمایش بگذارد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، ایال ضمیر، ژنرال بازنشسته ارتش و مدیرکل وزارت دفاع اسرائیل گفته که در اقدام برای بهره‌وری از تحولات هوش مصنوعی، یک سازمان اختصاصی روباتیک نظامی در این وزارتخانه تأسیس خواهد شد و بودجه بی‌سابقه‌ای برای تحقیق و توسعه تخصیص خواهد یافت.

ضمیر در کنفرانس هرتزلیا، یک مجمع بین‌المللی امنیت سالانه گفت: «کسانی هستند که هوش مصنوعی را انقلاب بعدی در تغییر چهره جنگ می‌دانند». او از جی‌پی‌تی و اِی‌جی‌آی (هوش جامع مصنوعی) را حوزه‌های یادگیری عمیق صنایع غیرنظامی هوش مصنوعی نام برد که در نهایت می‌توانند کاربردهای نظامی داشته باشند. ضمیر گفته که فن‌آوری‌ها می‌توانند به سیستم‌های رزمی قابلیت عملکرد مستقل، ترکیب داده‌ها و تصمیم‌گیری سریع را بدهند که در مقیاسی بزرگ‌تر از آن چیزی است که تاکنون دیده‌ایم.

این وزارتخانه از ارائه ارقام مربوط به بودجه هوش مصنوعی خودداری کرد. ارتش اسرائیل از برخی سامانه‌های خودگردانی که قبلاً مستقر شده‌اند، رونمایی کرده بود. در سال ۲۰۲۱، اعلام کرد که جیپ‌های رباتی نظارتی به برای گشت‌زنی در نوار غزه مستقر خواهند شد. در ماه جاری، صنایع هوافضای اسرائیل از یک زیردریایی جمع‌آوری اطلاعات خودران رونمایی کرد که به گفته این شرکت، قبلاً «هزاران ساعت» عملیات انجام داده است.

ایال دستاوردهای اسرائیل در جنگ سایبری که اغلب این باور وجود دارد که علیه تأسیسات هسته‌ای ایران استفاده می‌شود را تشخیص صحیح و به موقع ابعاد دفاعی، اقتصادی، ملی و بین‌المللی دانست. او گفت: «مأموریت ما این است که اسرائیل را به یک ابرقدرت هوش مصنوعی تبدیل کرده و در رأس قدرت‌های جهانی این باشگاه قرار بگیریم».