به گزارش اکو‌ایران، یک ژنرال ارشد اسرائیلی چشم‌انداز (ادعایی) در جهت اقدام علیه ایران را مطرح کرد آن هم در شرایطی که مشاور امنیت داخلی نتانیاهو هرگونه تهدید فوری مرتبط با تاسیسات هسته‌ای جدید زیر زمینی (ادعایی) در حال حفر در نزدیکی تهران را نادیده گرفت.

به نوشته خبرگزاری رویترز، تلاش قدرت‌های جهانی برای مذاکره درباره اعمال محدودیت‌های جدید بر فرآیند غنی‌سازی اورانیوم و سایر پروژه‌های مرتبط بی‌نتیجه بوده و همین مقوله موجب شده تا برخی از ناظران این ادعا را مطرح کنند که احتمال آن که اسرائیل برای تحقق اهداف خود به اهرم زور متوسل شود، افزایش یابد. 

ژنرال هرتزی هالوی، رئیس نیروهای مسلح اسرائیل در جریان یک سخنرانی مدعی شد که ایران در حوزه غنی‌سازی اورانیوم بیش از هر زمان دیگر پیشرفت داشته، تحولی به ادعای او منفی که می‌تواند بستر را برای اقدام نظامی هموار کند. با این همه او به جزئیات اشاره‌ای نکرد.

هالوی در کنفرانس هرتزلیا، یک مجمع بین‌المللی امنیت سالانه با کنایه‌ای طعنه آمیز خطاب به آمریکا، گفت که اسرائیل توانایی دارد و دیگران هم توانایی‌هایی. این ادعاها در حالی رسانه‌ای شد که کارشناسان در باب این که ارتش اسرائیل توانایی آسیب رساندن دائمی به تاسیسات هسته ای را که در فاصله ای دور و قابل دفاع هستند را دارد یا نه، اختلاف نظر دارند. در این میان گروهی مدعی‌اند که اسرائیل ممکن است از کشورهای هم مرز با ایران به عنوان سکوی پرشی جهت حملات استفاده کند. یکی از این بازیگران آذربایجان است که علی‌رغم داشتن رابطه‌ای قوی با اسرائیل این ایده ادعایی را رد کرده است.

معاون وزیر امور خارجه آذربایجان در این کنفرانس گفت که ما از مداخله در مسائل مورد اختلاف‌ دیگر بازیگران خودداری کرده و اجازه نخواهیم داد تا از قلمرو و سرزمین‌مان برای برخی عملیات یا ماجراجویی‌ها استفاده شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه با انتشار گزارشی مدعی شد که ایران در حال ساخت یک سایت زیرزمینی جدید در منطقه رشته کوه‌های زاگرس است تا آن را جایگزین مرکز تولید سانترفیرژهای استفاده شده برای تولید اورانیوم در نزدیکی تاسیسات نطنز کند، تاسیساتی که جولای 2020 در جریان عملیاتی خرابکارانه آسیب دید.

در همین راستا مشاور امنیت داخلی اسرائیل مدعی شد که این فعل جدید (ادعایی) ایران ظرفیت حمله به تاسیسات را محدودتر خواهد کرد. به ادعای او، آنچه می‌توان در این باب گفت این است که جایی وجود ندارد که نتوان بدان دسترسی داشت.

پس از عملیات خرابکارانه در سال 2020، ایران در سال 2021 اعلام کرد که در تلاش است تا برخی از سالن‌های تولید سانترفیوژ را در داخل کوه نزدیک نطنز تعریف کند؛ منطقه‌ای که مهندسان ایرانی مدت‌ها در آنجا مشغول عملیات حفاری هستند.

فعلاً تزاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی اسرائیل از تهدید آشکار در باب حمله به ایران خودداری کرده و با اشاره به این که ایران مجهز به تجهیزاتی نظامی چون بمب‌های جی‌بی‌یو-۴۳ است، تجهیزاتی که اسرائیل بدان دسترسی ندارد مدعی شد که مسئولیت مقابله با فعل ایران بر عهده ایالات متحده خواهد بود. او در ادامه ادعا کرد که در هر صورت تاسیسات زیرزمینی در نزدیکی نطنز سال‌ها تا تکمیل شدن فاصله دارد.

به ادعای او، اگرچه واشنگتن ترجیح می‌دهد تا در ارتباط با ایران به فرایند دیپلماسی متوسل شود اما اگر همه راه ها به نتیجه نرسد، متحدان درباره خط قرمزهای واشنگتن اجماع نظر ندارند.