به گزارش اکو‌‌ایران، تایمزاسرائیل با انتشار گزارشی به نقل از یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد نوشت که توافق میان عربستان و اسرائیل جهت عادی‌سازی روابط میان دو بازیگر ممکن است.

شروط سعودی‌ها

کوهن، جاسوس ارشد اسرائیل بین سال های 2016 تا 2021 در سخنرانی‌اش در موسسه مطالعات امنیتی داخلی گفت: به باور من و براساس دانش و تجربه شخصی‌ام تحقق این گزاره ممکن است. او افزود، در واقع خاورمیانه در آستانه عصر جدیدی قرار دارد که در چارچوبش رهبران شجاع می‌دانند که باید فرایند عادی‌سازی را محقق کنند.این اظهار نظر در حالی مطرح شد که گزارش‌های زیادی درباره رایزنی‌ها میان تل‌آویو و ریاض با میانجیگری آمریکا حول محور پروازهای مستقیم زائران حج منتشر شده است.

توافق در باب پروازها می تواند پتانسیل عادی‌سازی روابط در سطحی گسترده‌تر داشته باشد؛ خواسته‌ای که اسرائیل مدت‌ها است به دنبال آن است اما سعودی‌ها بدان تن نداده‌اند. گفته می‌شود ریاض در ازای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل از کاخ سفید می‌خواهد تا اجرای برخی قراردادهای تسلیحاتی که زمان ریاست ترامپ منعقد شد اما دولت بایدن بدان‌ها خاتمه داد، احیا کند. آنها همچنین به دنبال معاهده‌ای دفاعی با آمریکا هستند تا بدین طریق ساختاری مشابه با ناتو تعریف شود.در این میان سعودی ها همچنین خواهان آن هستند که واشنگتن بر برنامه هسته‌ای غیر نظامی‌شان نیز مهر تایید بزند.

AP22340849467593-e1670374723851-640x400

مقدمه‌چینی برای عادی‌سازی رابطه با ریاض

هفته گذشته کانال 12 اسرائیل گزارشی را بدون اشاره به منبع مشخصی پخش کرد و مدعی شد که واشنگتن و ریاض، تل آویو را برای از سرگیری رایزنی های دیپلماتیک با فلسطینی ها تحت فشار قرار دادند. علاوه بر این دولت بایدن از نتانیاهو خواسته جهت تحقق فرایندعادی سازی رابطه عربستان با اسرائیل در طرح بحث برانگیز احیای ساختار قضایی تجدید نظر کند. رونن لوی، مدیر کل وزارت خارجه در این باره گفت: در حالی که روابط با عربستان از منظر اسرائیل با اهمیت است اما نباید کشورهایی را که پتانسیل عادی سازی را دارند را نادیده بگیریم.او امید دارد که در ماه های آینده اسرائیل با این گروه از بازیگران به توافق دست یابد.

براساس گزارش یک رسانه آمریکایی، ران درمر، وزیر امور استراتژیک و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل این هفته برای دیدار با مقام های ارشد آمریکا راهی واشنگتن خواهند شد. چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی به سایت خبری آکسیوس گفتند که انتظار می رود این دو مقام اسرائیلی با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و دیگر مقام های بلندپایه کاخ سفید و وزارت امور خارجه در باب صلح با عربستان و همچنین برنامه هسته ای ایران رایزنی داشته باشند.یکی از مقام های مستقر در دفتر نخست وزیری گفته که تاریخ این سفر نهایی نشده در حالی که سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به اکسیوس گفت که هنوز خبری برای تایید در دست نیست.

مانور اسرائیل بر روی برنامه هسته ای ایران

ران درمر و تزاچی هانگبی هر دو از چهره های نزدیک به نتانیاهو هستند؛ نخست وزیری که تلاش هایش برای دعوت به کاخ سفید شکست خورده است. فعلا هانگبی هرگونه گفتگوی مستقیم میان نتانیاهو و محمد بن سلمان در ماه های اخیر را تکذیب کرده اما توافق برای عادی‌سازی را ممکن دانست. او محمد بن سلمان را رهبر استثنایی خواند که چرخشی 180 درجه‌ای در کشورش ایجاد کرده. این مقام اسرائیلی بن سلمان را رهبری جسور و انقلابی قلمداد کرد و به همین دلیل عادی سازی رابطه با اسرائیل را ممکن خواند.سال گذشته عربستان در اقدامی تاریخی، زمانی که بایدن در قامت رئیس جمهوری آمریکا به منطقه سفر کرده بود، حریم هوایی‌اش را برای پروازهای غیرنظامی باز کرد تا بایدن که آن زمان میهمان اسرائیل بود مستقیم وارد ریاض شود.

هفته گذشته، الی کوهن، وزیر امور خارجه از احتمال عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان ظرف شش ماه خبر داد. او در جریان مصاحبه با کانال 12 گفت که منافع مشترک تل آویو و ریاض بالاخص در باب برنامه هسته ای ایران، دلیلی است جهت تایید تحقق این طرح.

WhatsApp-Image-2023-01-19-at-14.49.56-640x400

تصمیم ماه مارس عربستان جهت عادی‌سازی روابطش با ایران پس از کم‌تر از نیم‌دهه، از جانب برخی به عنوان عقب نشینی سعودی‌ها جهت عادی سازی روابط این کشور با اسرائیل قلمداد شد. اما دولت بایدن ماه‌های اخیر این موضوع را با جدیت دنبال کرده و سالیوان اوایل ماه جاری این اقدام را در راستای منافع امنیت ملی خواند. مدت زمان کوتاهی پس از این اظهار نظر، سالیوان راهی ریاض شد و در آنجا با بن سلمان دیدار داشت. برت مک گورک و آموس هوچستین، سالیوان را در این سفر همراهی کردند، آنها پس از ریاض راهی تل آویو شدند تا نتانیاهو را در جریان وضعیت حاکم قرار دهند. نتانیاهو نوامبر 2020 به عربستان رفت تا با بن سلمان دیدار کند، این نخستین دیداری است که میان این دو رهبر گزارش شد. اسرائیل و عربستان رابطه دیپلماتیک ندارند اما روابط مخفیانه شان در سال های اخیر تقویت شده است.