به گزارش اکوایران، در ماه‌های اولیه جنگ روسیه و اوکراین، هواپیماهای بدون سرنشین «بیرقدار تی‌بی2» ترکیه به عنوان ناجی اوکراین و آینده جنگ‌آوری مورد ستایش قرار گرفتند.

به گفته اینسایدر، گزارش‌ها و ویدئوهای متعددی از استفاده اوکراین از این پهپادها برای حمله به تانک‌ها، خودروهای زرهی و قایق‌های گشتی روسی منتشر شد. محبوبیت آنها حتی الهام بخش یک آهنگ فولکلور شد.

با این حال، کمی بیش از یک سال بعد، تقریباً همه‌ی این هواپیماهای بدون سرنشین که زمانی مایه مباهات بودند، سرنگون شده‌اند و به گفته یک کارشناس، کاربری پهپادهایی که باقی مانده‌اند به انجام عملیات‌های شناسایی کاهش یافته است.

ساموئل بنت، تحلیلگر و متخصص سیستم‌های نظامی بدون سرنشین و روباتیک در مرکز تحلیل‌های دریایی، به اینسایدر گفت: «ارزیابی کلی از پهپادهایی مانند TB2 این است که آنها در غیاب سیستم‌های پیشرفته دفاع هوایی و جنگ الکترونیکی، خیلی خوب عمل می‌کنند.»

Bayraktar-TB2-Russian-Vehicles

او افزود: «این پهپاد به‌عنوان یک پرنده نسبتاً کند و کم ارتفاع، می‌تواند به هدفی برای طیف وسیعی از سامانه‌های پدافند هوایی که به خوبی سازمان‌دهی شده‌اند تبدیل شود – همانطور که در لیبی و قره باغ دیدیم.

سیستم‌های جنگ الکترونیکی روسیه

در حالی که روسیه در ماه‌های ابتدایی جنگ در برابر حملات پهپادهای اوکراینی آسیب‌پذیر بود، با بهبود سیستم‌های جنگ الکترونیکی به سرعت خود را سازگار کرد و از آن زمان تاکنون با موفقیت بسیاری از پهپادهای اوکراینی را سرنگون و یا سیگنال‌های آن‌ها را مسدود کرده است.

بنت گفت: «وقتی ارتش روسیه دست به کار شد، توانست بسیاری از TB2 ها را منهدم کند.»

اوکراین سال گذشته اعلام کرد که از زمان آغاز تهاجم روسیه، 50 پهپاد TB2 دریافت کرده است، اما تا پایان سال 2022، این پهپادها تا حد زیادی از میدان جنگ ناپدید شده بودند.

سپهبد آندری دمین، فرمانده دفاع هوایی روسیه مدعی شد که نیروهای روسی بیش از 100 پهپاد را در ماه آوریل منهدم کرده‌اند.

بنت گفت که اکنون اوکراین عمدتاً از  TB2ها برای اهداف اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی استفاده می‌کند تا برای حمله.

او گفت که نیروهای اوکراینی از «دوربین‌ها و حسگرهای پیشرفته این پهپادها برای هدایت سایر پهپادها طی حملات استفاده می‌کنند، در حالی که آن‌ها را از برد سامانه‌های پدافندی و جنگ الکترونیکی روسیه دور نگه می‌دارند.»

در واقع، یک ارزیابی اخیر بیان می‌کند که روسیه در جنگ هواپیماهای بدون سرنشین پیشتاز است و تخمین می‌زند که نیروهای این کشور هر ماه حدود 10،000 پهپاد اوکراینی را سرنگون می‌کنند.

بر اساس گزارشی که توسط مؤسسه سرویس‌های متحد سلطنتی بریتانیا منتشر شد، جنگ الکترونیک «جزئی حیاتی» از تاکتیک‌های روسیه است و عامل خسارات عظیم به پهپادهای اوکراینی است.

محققان این مؤسسه گفتند که پس از  عملکرد «فاجعه‌بار» ارتش روسیه در آغاز تهاجم، آن‌ها خود را با اقدامات متقابل اوکراین سازگار کردند، حتی در شرایطی که با روحیه ضعیف و ناتوانی در استفاده مؤثر از خودروهای زرهی سنگین و حملات هوایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید اوکراین همچنان ابتکار عمل را در دست دارد، اما «با تطبیق یافتن ارتش روسیه، جایی برای بی‌خیالی وجود نخواهد داشت.»