به گزارش اکوایران، «قصد آلمان برای اعزام کشتی‌های جنگی به اقیانوس آرام»، «ادامه نبردها برای باخموت»، «نشست محرمانه مدیران نهادهای اطلاعاتی ۲۲ کشور جهان در سنگاپور»، «روایت رهبر واگنر از دسیسه جناح‌ها در مسکو»، «پیش‌بینی عمران خان از افتادن به زندان»، «رکورد فروش نفت روسیه به چین و هند» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

قصد آلمان برای اعزام کشتی‌های جنگی به اقیانوس آرام

وزیر دفاع آلمان در بحبوحه افزایش تنش چین و تایوان و نیز مناقشه در «دریای جنوبی چین» اعلام کرد کشورش در سال ۲۰۲۴ میلادی دو ناو جنگی دیگر به اقیانوس هند و اقیانوس‌آرام گسیل خواهد کرد.

«بوریس پیستوریوس» طی سخنانی در مهم‌ترین کنفرانس امنیتی آسیا در شانگری-لا سنگاپور گفت که کشورها باید از نظام بین‌المللی مبتنی بر قانون و حفاظت از آبراه‌های بزرگ، محافظت کنند.

وی افزود به همین منظور دولت آلمان در سال ۲۰۲۱ میلادی یک ناو به اقیانوس هند و اقیانوس آرام گسیل کرد و در سال پیش رو نیز یک ناو و یک کشتی تدارکاتی جنگی را راهی منطقه خواهد کرد.

ادامه نبردها در باخموت

نیروهای مسلح اوکراین می‌گویند با وجود کاهش شدت نبردها در باخموت، همچنان درگیری‌ها در اطراف این شهر در شرق اوکراین ادامه دارد و مسکو متحمل خسارات قابل توجهی شده است.

فرماندهی ارشد نظامی اوکراین در گزارش روزانه خود در روز یکشنبه ۴ ژوئن اعلام کرد که نیروهای روسیه دو عملیات ناموفق را در اطراف باخموت انجام داده و چند حمله هوایی و گلوله‌باران روستاهای مجاور را نیز در برنامه خود داشتند که عموم این عملیات‌ها به اهداف خود دست نیافته است. 

در همین حال رئیس گروه واگنر روز شنبه گفته بود که ۹۹ درصد از جنگجویان این گروه پس از چند ماه حملات طولانی و خونین، باخموت را ترک کرده‌اند. 

اوکراین اواخر ماه گذشته اعلام کرده بود که درگیری‌ها در این منطقه کاهش یافته اما الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی ارتش این کشور روز شنبه تاکید کرد که نیروهای اوکراینی به نبرد خود در باخموت ادامه می‌دهند. 

نشست محرمانه مدیران نهادهای اطلاعاتی ۲۲ کشور جهان در سنگاپور

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی می‌گوید مقام‌های ارشد حدود ۲۲ آژانس اطلاعاتی کشورهای جهان در حاشیه اجلاس امنیتی در شانگری-لا سنگاپور در نشستی محرمانه با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

بر اساس این گزارش چنین جلساتی که توسط دولت سنگاپور سازماندهی می‌شود چندین سال است که در مکان‌های جداگانه و به صورت محرمانه در حاشیه نشست‌های امنیتی برگزار می‌شود. برگزاری این دیدارها تاکنون رسانه‌ای نشده بود. 

آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، نمایندگی هیئت اطلاعاتی و امنیتی این کشور را برعهده داشته و همچنین چین هم با وجود تنش‌ها با کشورهای غربی در این نشست حضور داشته است در حالیکه نماینده‌ای از روسیه و اوکراین در این جلسه نبوده است. 

یکی از افراد مطلع در این خصوص به رویترز گفته است: «این نشست به صورت مداوم برگزار می‌شود و کشورهای حاضر در آن تلاش می‌کنند به درک عمیق‌تری از نیات یکدیگر برسند. بخشی از هدف رویداد سنگاپور این است که در شرایطی که امکان برقراری دیپلماسی رسمی سخت‌تر و پرچالش‌تر است، کشورها بتوانند به ویژه در زمانی که تنش‌ها در سطحی بالا قرار دارد با یکدیگر گفتگو کنند و از نیات یکدیگر آگاهی یابند.» 

روایت رهبر واگنر از دسیسه جناح‌ها در مسکو

یوگنی پریگوژین، رهبر شبه‌نظامیان واگنر روسیه روز شنبه گفت که جناح‌هایی در درون حاکمیت این کشور با اختلاف‌افکنی بین او و جنگجویان چچن به دنبال تخریب کشور هستند.

رهبر ۶۲ ساله گروه واگنر تا پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین چهره چندان شناخته شده‌ای نبود اما نقش‌آفرینی‌اش در جریان جنگ اوکراین به ویژه در نبرد باهموت وزن سیاسی وی را افزایش داد. یوگنی پریگوژین بارها از مسئولان وزارت دفاع و نیروهای مسلح روسیه انتقاد کرده است. 

وی در اظهارات روز شنبه خود گفت که هرچند اختلاف‌ها بین او و جنگجویان چچن حل شده اما دلیل این اختلاف‌ها دسته‌بندی‌هایی در داخل حاکمیت بود که او آنها را «برج‌های کرملین» خواند. 

یوگنی پریگوژین مدعی شد «دسیسه‌گری‌های» این جناح‌ها به حدی رسیده بود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جلسه شورای امنیت کشور مجبور به «پرخاشگری» شد. 

پیش‌بینی عمران خان از افتادن به زندان

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، ارتش و سازمان اطلاعات این کشور را متهم کرد که در حال نابودی حزب سیاسی او است.

آقای خان در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در خانه خود در لاهور همچنین تاکید کرد که تردیدی ندارد که دادگاه نظامی او را محکوم کرده و به زندان خواهد انداخت.

او همچنین با اشاره به سرنگونی دولتش تاکید کرد که «تشکیلات نظامی پاکستان پشت این سرکوب هستند و دیگر چیز پنهانی وجود ندارد و همه چیز آشکار است.»

رکورد فروش نفت روسیه به چین و هند

ارزیابی‌های رصدکنندگان نشان می‌دهد واردات نفت از روسیه به چین و هند که تقاضایشان برای عرضه تخفیف‌دار نفت قوی مانده است، در ماه مه به بالاترین حد خود رسید و تقاضا برای نفت خاورمیانه و آفریقا را کاهش داد.

افزایش عرضه نفت روسیه در حالی صورت گرفته است که نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک و متحدانش شامل روسیه روز یکشنبه چهارم ژوئن برگزار می‌شود و تولیدکنندگان برای حمایت از قیمت‌ها تحت فشار قرار گرفته اند.

با وجود تصمیم اعضای بزرگ اوپک پلاس در آوریل بر کاهش بیشتر تولید از ماه مه، قیمت نفت برنت هفته جاری پنج درصد ریزش کرد و به حدود ۷۳ دلار در هر بشکه رسید.

با این حال، چهار منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: بعید است وزیران این گروه در نشست یکشنبه با وجود کاهش قیمت‌ها، با کاهش بیشتر عرضه موافقت کنند.

داده‌های شرکت های ورتکسا و کپلر نشان می‌دهد که چین و هند که بزرگترین و سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان و خریداران بزرگ نفت روسیه به شمار می‌روند، در ماه مه حدود ۱۱۰ میلیون بشکه نفت وارد کرده‌اند که با وجود هشدارهای آمریکا درباره دور زدن مکانیزم سقف قیمت، حدود ۱۰ درصد نسبت به آوریل افزایش داشته است.