به گزارش اکوایران، «دیدار نخست وزیر کانادا و زلنسکی در کی‌یف»، «انفجار در یک کارخانه موشک‌سازی در نزدیکی آنکارا»،‌ «آب پاکی آمریکا روی دست اوکراین»، «وعده ترامپ برای اخراج بایدن از کاخ سفید»، «دفاع قلیچداراوغلو از عملکرد اپوزیسیون در انتخابات»، «پیشروی‌های جدید اوکراین در نزدیکی باخموت»، «اضهارات نتانیاهو درباره اهداف نخست‌وزیری» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند: 

دیدار نخست وزیر کانادا و زلنسکی در کی‌یف

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز شنبه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) در سفری غیرمنتظره وارد کی‌یف شد و در آنجا با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد.

نخست وزیر کانادا که در یک کنفرانس خبری مشترک با آقای زلنسکی شرکت کرده بود تخریب سد کاخوفکا در جنوب اوکراین و سیل متعاقب آن را «پیامد مستقیم» تهاجم روسیه خواند، هرچند از متهم کردن مسکو برای انفجاری که تخریب این سد برق آبی در رودخانه دنیپر را به دنبال داشت، خودداری کرد.

آقای ترودو با بیان اینکه کانادا ۱۰ میلیون دلار برای کمک به اوکراین جهت مقابله با عواقب این حادثه اختصاص داده است، از یک بسته کمک نظامی اضافی ۵۰۰ میلیون دلاری برای نیروهای اوکراینی خبر داد.

نخست وزیر کانادا اضافه کرد: «علاوه بر این، امروز اعلام می‌کنم که کانادا در تلاش‌های چند ملیتی برای آموزش خلبانان هواپیماهای جنگنده و حمایت و نگهداری هواپیماهای جنگنده اوکراین شرکت خواهد کرد.»

در سوی مقابل ولودیمیر زلنسکی نیز با استقبال از اظهارات جاستین ترودو گفت: «اوکراین به دوستان بیشتری نظیر کانادا نیاز دارد.»

انفجار در یک کارخانه موشک‌سازی در نزدیکی آنکارا

در پی وقوع انفجار در یک کارخانه موشک‌سازی واقع در نزدیکی آنکار، وزارت دفاع ترکیه از کشته شدن دستکم ۵ نفر از کارکنان این کارخانه خبر داد.

این انفجار حوالی ساعت ۴۵: ۰۸ صبح در مجتمعی دولتی تولید موشک و مواد منفجره در حومه پایتخت آنکارا رخ داد.

مطابق گزارش تلویزیون محلی ان‌تی‌وی (NTV)، ویترین مغازه‌ها و شیشه‌های خانه‌های اطراف این مجتمع بر اثر شدت انفجار شکسته شده است.

همچنین، بنا بر گزارش این شبکه تلویزیونی، خانواده کارکنان این مجتمع نظامی برای کمک به آنها و نیز کسب خبر از وضعیت آنها به محل گسیل شده‌اند.

چندین آمبولانس و خودروهای آتش‌نشانی هم به منطقه اعزام شده‌ است.

آب پاکی آمریکا روی دست اوکراین

سفیر آمریکا در ائتلاف ناتو گفت، شانسی برای پیوستن اوکراین در آینده نزدیک به این ائتلاف متصور نیست.

به گزارش پایگاه راشاتودی، جولیان اسمیت، فرستاده آمریکا به ائتلاف ناتو گفت، اوکراین فعلا شانس این که سریعا به این ائتلاف بپیوندد را ندارد اما وعده داد "دستاوردهایی" دیگر که او مشخص نکرد، نصیب کی‌یف شود.

اسمیت در مصاحبه با پایگاه پلیتیکو که روز جمعه منتشر شد، گفت: "فکر می‌کنم  متحدان عضو ناتو اکنون توافق دارند که وقتی اوکراینی‌ها در یک جنگ تمام عیار درگیر هستند دعوت کردن به شکلی مناسب از کی‌یف برای پیوستن به این ائتلاف بعید است."

این دیپلمات تاکید کرد، با این وجود این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا می‌خواهد این پیام را به کی‌یف ارسال کند که نسبت به حمایت بلند مدت از آن مصمم است.

وعده ترامپ برای اخراج بایدن از کاخ سفید

دونالد ترامپ در جمع هوادارانش با محوریت انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به سخنرانی پرداخت و گفت: بایدن را از کاخ سفید بیرون می کنیم.

وی درباره روند قضایی جاری علیه خود گفت: اتهاماتی که به من وارد می کنند مانع نامزدی ام برای ریاست جمهوری نمی شود.

ترامپ به مانند انتخابات قبلی باز هم موضوع تقلب را مطرح کرد و این بار اظهار داشت. در انتخابات 2024 با تقلب مواجه خواهیم شد.

رئیس جمهور سابق ایالات متحده با بیان اینکه «قول می‌دهم بایدن را شکست دهم»، ادامه داد: در انتخابات آتی با اختلاف بالا برنده می شوم.

دفاع قلیچداراوغلو از عملکرد اپوزیسیون در انتخابات

رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه در سخنانی با اعلام اینکه نتایج انتخابات ترکیه برخلاف توقعات و پیش‌بینی‌ها بوده است، گفت که این نتایج شکست سنگینی برای اپوزیسیون به شمار نمی‌رود.

کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه در گفت‌وگو با شبکه ترکیه‌ای «سوزجو» درباره احتمال نامزد شدنش برای بر عهده گرفتن مجدد ریاست این حزب علی‌رغم شکست در انتخابات گفت که تا بدین لحظه در این باره تصمیم نگرفته است؛ چراکه نهادهای داخلی در این حزب در این باره تصمیم خواهند گرفت.

وی همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست از اعضای حزب برای انتخاب وی به عنوان رئیس حزب جمهوری خلق برای یک دوره دیگر را تکذیب کرد.

قیلچداراوغلو در پاسخ به سوالی مبنی بر نامزدی اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول برای ریاست این حزب گفت که مخالف این موضوع نیست، اما به نظر او نباید از شهرداری استانبول بزرگ غافل شد.

پیشروی‌های جدید اوکراین در نزدیکی باخموت

یک سخنگوی ارتش اوکراین روز شنبه ۱۰ ژوئن گفت که نیروهای این کشور روز گذشته تا ۱۴۰۰ متر در بخش‌هایی از خط مقدم در نزدیکی شهر باخموت در شرق پیشروی کرده‌اند.

سرگئی چرواتی، سخنگوی فرماندهی ارتش اوکراین در شرق، به تلویزیون این کشور گفت نیروهای اوکراینی «تلفات سنگینی» به نیروهای روسیه وارد کرده و تجهیزات نظامی متعددی را در این منطقه منهدم کرده‌اند.

وی اضافه کرد نیروهای روسی در تلاش برای انجام ضدحمله بودند، اما در این کار «موفقیتی پیدا نکرده‌اند».

این پیشروی‌ها تازه‌ترین مورد از یک سری عملیات مشابه گزارش‌شده طی این هفته در نزدیکی باهموت است که توسط نیروهای ارتش اوکراین انجام شده است.

اضهارات نتانیاهو درباره اهداف نخست‌وزیری

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز گذشته در مصاحبه با شبکه اسکای نیو از اهدافش در دوره جدید قدرت‌یابی گفت و اذعان کرد: «صلح با عربستان سعودی و همچنین جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای از بزرگترین اهدافی است که در زمان بازگشت به قدرت برای خودم تعیین کردم».

براساس گزارش شبکه «آی ۲۴»، نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه با این شبکه انگلیسی تاکید کرد: «برقراری صلح بین اسرائیل و عربستان سعودی تاریخ را تغییر خواهد داد».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: صلح با عربستان یکی از بزرگ‌ترین اهدافی است که در زمان بازگشت به قدرت برای خودم در نظر گرفتم و این اهداف صلح با عربستان و جهان عرب و همچنین جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

عراق برای پرداخت بدهی ایران مجوز آمریکا را کسب کرد

به نوشته خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد در وزارت خارجه عراق که نخواست نامش فاش شود از آزادسازی ۲.۷۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران از بابت صادرات برق و گاز جمهوری اسلامی به عراق خبر داده است.

این منبع گفته است، فواد حسین‌، وزیر خارجه عراق طی دیدار با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در حاشیه کنفرانس بین‌المللی مبارزه با تروریسم در ریاض در روز پنج‌شنبه ۸ ژوئن (۱۸ خرداد) این مجوز را از آمریکا دریافت کرده است.

همزمان احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق از "گفت‌وگوی نتیجه‌بخش وزیر خارجه این کشور با همتایان آمریکایی و عمانی درباره ایران" در این کنفرانس خبر داد. طبق گزارش رویترز، او جزئیات بیش‌تری ارائه نداده است.