به گزارش اکوایران، اظهارات یک مقام ارشد اسرائیلی در رابطه با مذاکرات ایران و آمریکا، وضعیت پیچیده‌ای که بنیامین نتانیاهو در آن قرار دارد را برجسته کرد. در حالی که به نظر می‌رسد نتانیاهو به همکاری دولت بایدن برای عادی‌سازی روابط با عربستان نیاز دارد و به دنبال دعوت شدن به کاخ سفید است، حداقل در حال حاضر از درگیری مستقیم در مورد موضوع ایران اجتناب می‌کند.

اجتناب از حمله مستقیم به توافق موقت احتمالی

این مقام ارشد تصریح کرد که اسرائیل هنوز موضع رسمی در مورد این مذاکرات ندارد و در حال حاضر از هرگونه حمله مستقیم به سیاست ایالات متحده اجتناب کرده است. او گزارش‌های اخیر آمریکا مبنی بر افشای اطلاعات توسط اسرائیل برای خنثی کردن تلاش‌ها برای مذاکرات هسته‌ای را به شدت تکذیب کرد. این امر اهمیتی ویژه دارد، زیرا دولت ایالات متحده دائماً اسرائیل را در مورد پیشرفت‌های خود به روز می‌کند و تا کنون هیچ اتفاق غافلگیرکننده‌ای رخ نداده است.

به نوشته روزنامه هاآرتص، نتانیاهو کم‌تر به طور علنی درباره مذاکرات با ایران صحبت کرده و در برخی موارد فقط فرمول‌های قدیمی در مورد توانایی اسرائیل برای دفاع از خود را تکرار کرده است. او به خاطر این گفت‌وگوها مستقیماً از دولت بایدن انتقاد نکرده است.

سه ملاحظه اصلی بی‌بی

سه ملاحظه اصلی برای احتیاط نتانیاهو وجود دارد. اولا، او هنوز امیدوار است که به زودی دعوت‌نامه‌ای برای حضور در کاخ سفید دریافت کند. این واقعیت که تقریباً شش ماه پس از شروع به کار کابینه او، «دوست قدیمی‌ام جو» زمانی برای ملاقات با او پیدا نکرده، مایه شرمساری و حاکی از ضعف است.

علاوه بر این، عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل، که نتانیاهو معتقد است می‌تواند جایگاه عمومی او را احیا کند، تقریباً به طور کامل به بایدن بستگی دارد، که مجبور است از طرف آمریکا مجموعه‌ای از امتیازات را به سعودی‌ها بدهد تا محمد بن سلمان، ولیعهد را متقاعد کند که به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل حرکت کند.

حمله مستقیم نتانیاهو به دولت بایدن بر سر مسئله ایران، او را از کاخ سفید دور می‌کند و شانس کمک قابل توجه آمریکا در جبهه سعودی را کاهش می‌دهد. کشورهای خلیج فارس نیز با حمله اسرائیل به این توافق مخالف خواهند بود، زیرا فعلا در حال آشتی با ایران هستند.

فراتر از تمایل به بهبود یا حداقل بدتر نشدن روابط با واشنگتن، رویکرد اسرائیل به مذاکرات با ایران واقع بینانه است: اسرائیل گزینه‌های محدودی برای تأثیرگذاری بر این گفت‌وگوها دارد و شانس کمی برای موفقیت در تحریک کنگره علیه بایدن وجود دارد.

نتانیاهو همچنان در واشنگتن به عنوان مسبب پیشرفت فراتر از انتظار برنامه هسته‌ای ایران شناخته می‌شود، چرا که او دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را برای خروج از توافق در سال 2018 تحت فشار قرار داد. دموکرات‌های ارشد به خاطر این موضوع از ترامپ و نتانیاهو خشمگین هستند و هر تلاشی برای اتحاد با آن‌ها علیه بایدن محکوم به شکست است.