به گزارش اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم روز گذشته می‌باشند:

 

شورای «اوکراین- ناتو» تشکیل شد

پیمان ناتو از تصمیم ایجاد شورای "اوکراین- ناتو" خبر داد که نخستین نشست آن در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی در ۱۲ ژوئیه در دومین روز از نشست سران روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای عضو ناتو برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، پیمان ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که در ۱۲ ژوئیه نشست شورای "اوکراین-ناتو" در سطح نخست وزیران و روسای جمهور با مشارکت سوئد برگزار می‌شود. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز سخنرانی آغازین را ایراد خواهد کرد.

پیشتر استولتنبرگ گفته بود که پیمان ناتو خواهان برگزاری نخستین نشست شورای "اوکراین –ناتو" با مشارکت ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در حاشیه نشست سران در ویلنیوس در ماه ژوئیه است.

رکورد جدید آب و هوایی در جهان

بر اساس داده‌های «مرکز ملی پیش‌بینی‌های محیط‌زیستی ایالات متحده»، روز دوشنبه سوم ژوئیه، گرم‌ترین روز ثبت شده در سراسر جهان بود.

درحالی که بالاترین میانگین دمایی ثبت شده در کره زمین به ماه اوت در سال ۲۰۱۶ میلادی با ۱۶.۹۲ درجه سانتیگراد بازمی‌گردد، اما «مرکز ملی پیش‌بینی‌های محیط‌زیستی ایالات متحده» اعلام کرد که رکورد میانگین دمای کره زمین در روز سوم ژوئیه به ۱۷.۰۱ درجه سانتیگراد ارتقا یافت.

ایالت‌های جنوبی آمریکا در هفته‌های اخیر از گرمای شدید رنج می‌برند. موج پایدار گرما در چین با دمای بالای ۳۵ درجه سانتیگراد همچنان ادامه دارد و شمال آفریقا نیز دمایی نزدیک به ۵۰ درجه سانتیگراد را داشته است.

نارضایتی واشنگتن از خرابکاری کی‌یف در «نورد استریم»

یک مجله آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی ارتش ایالات متحده مدعی شد که واشنگتن مخفیانه نارضایتی خود را از کی‌یف به دلیل حمله به خط لوله «نورد استریم» روسیه ابراز کرده است.

یک مقام ارشد اطلاعاتی ارتش آمریکا در این باره به مجله آمریکایی نیوزویک گفت که واشنگتن به طور مخفیانه نارضایتی خود را از دولت زلنسکی به دلیل حمله به "نورداستریم" در ماه سپتامبر گذشته ابراز کرد، اما این اقدام خرابکارانه با حملات دیگری از جمله حمله دو هواپیمای بدون سرنشین به کاخ کرملین همراه شد.

نیوزویک افزود: این حملات سؤالاتی را در مورد یکی از وظایف اصلی سیا در زمینه اطلاعاتی ایجاد کرده است و آن به دست آوردن اطلاعات کافی در مورد آنچه که اوکراینی‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند و در عین حال نفوذ در میان آنها و «پایبندی به توافق محرمانه خود با مسکو» است.

جمع آوری پول برای پلیسی که نوجوان فرانسوی را کشت

راستگرایان افراطی فرانسه برای خانواده پلیسی که نوجوان الجزایری‌تبار را کشت ۱.۶ میلیون یورو جمع‌آوری کردند.

مبلغ جمع‌آوری شده در صندوق جنجالی برای مامور پلیس فرانسه که چند روز پیش با تیراندازی خود «نائل»، نوجوان ۱۷ ساله‌ الجزایری‌تبار را کشت، نیمه‌شب سه‌شنبه به مبلغ ۱.۶ میلیون یورو رسید. در مقابل، سقف مبلغ جمع‌آوری شده در صندوق کمک به خانواده این نوجوان به ۴۰۰ هزار یورو رسید.

بدنبال کشته شدن این نوجوان، موجی از اعتراض و شورش و غارت شهرهای بزرگ فرانسه را در بر گرفت. «نائل» وقتی که خودرویش توسط پلیس متوقف شد پیش از انجام بررسی‌های پلیس، اقدام به گریختن کرد و با شلیک مامور پلیس جان خود را از دست داد.

افتتاح بزرگترین مرکز تبدیل زباله به انرژی در امارات

امارات بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز تبدیل زباله به انرژی در جهان را آغاز کرد.

فاز نخست پروژه مرکز تبدیل زباله به انرژی در منطقه ورسان با هزینه بیش از یک میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید.

فاز نخست این پروژه شامل فعال سازی دو خط از 5 خط است که ظرفیت پذیرش روزانه حدود ٢ هزار و ٣٠٠ تن زباله را برای تولید حدود ٨٠ مگاوات در ساعت انرژی تجدیدپذیر دارد.

با آغاز فاز دوم، ظرفیت تولید انرژی این مرکز به ٢٢٠ مگاوات در ساعت و مجموع ٥ هزار و ٢٨٠ مگاوات در روز افزایش می یابد.

استرداد جدایی‌طلبان کاتالونیا به اسپانیا توسط اتحادیه اروپا

دادگاه اتحادیه اروپا مستقر در لوکزامبورگ روز چهارشنبه ۵ ژوئیه، درخواست تجدیدنظر در تصمیم گرفته شده از سوی پارلمان اروپا برای لغو مصونیت سه نماینده جدایی‌طلب منطقه کاتالونیای اسپانیا را رد کرد.

پارلمان اروپا پیش از این در سال ۲۰۲۱ میلادی بنا بر درخواست اسپانیا با لغو مصونیت کارلس پوجدمون، رئیس سابق دولت محلی کاتالونیا و دو وزیر پیشین کابینه‌اش موافقت کرده بود.

ادامه ماجرای کشف شدن کوکائین در کاخ سفید

برخی جمهوری خواهان آمریکا با بیان اینکه کوکائین کشف شده در کاخ سفید در قسمت عمومی نبوده است؛ هانتر بایدن را در مظان اتهام قرار می‌دهند.

به گزارش سرویس مخفی آمریکا، کوکائین یافت شده در کاخ سفید که پیش‌تر گفته شده بود در کتابخانه پیدا شده، در بال غربی این عمارت کشف شده است. برخی از رسانه‌های جمهوری‌خواه با توجه به سابقه هانتر بایدن در مصرف مواد مخدر شبهاتی را درباره عاملیت او در این اتفاق مطرح کرده‌اند.

انفجار در دادگاهی در کی‌یف

 وزیر کشور اوکراین از کشته و زخمی شدن سه نفر در نتیجه وقوع انفجار در یکی از دادگاه های پایتخت این کشور خبر می دهد.

ایگور کلیمنکو، وزیر کشور اوکراین شامگاه چهارشنبه در پیامی در شبکه های اجتماعی، اعلام کرد که در نتیجه وقوع انفجار در یکی از دادگاه های شهر کی‌یف، پایتخت این کشور، در مجموع سه نفر کشته و زخمی شدند.

ایران تلاش برای توقیف نفتکش را تکذیب کرد

در پی ادعای نیروی دریایی آمریکا مبنی بر تلاش ایران جهت توقیف دو نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز، یک منبع آگاه دفاعی این موضوع را تکذیب کرد.

نیروی دریایی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که ایران بامداد چهارشنبه تلاش کرد دو نفتکش را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کند و به سمت یکی از آن‌ها شلیک کرد.

 احتمال تقسیم قاره آفریقا به دو‌ نیم در اثر شکاف ۳۲۰۰ کیلومتری

 به نوشته دیلی‌میل، «کن مک‌دونالد»، استاد دانشگاه کالیفرنیا، به دیلی‌میل گفته است شکاف ۳۲۰۰ کیلومتری که در امتداد جنوب شرقی قاره آفریقا ظاهر شده است هر سال ۲.۵ سانتیمتر گسترش می‌یابد.

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته این شکاف در آینده می‌تواند قاره آفریقا را به دو نیم تقسیم کرده و ششمین اقیانوس زمین را تشکیل دهد.

شکاف مشهور به شرق آفریقا حداقل ۲۲ میلیون سال پیش شکل گرفته است، اما در چند دهه اخیر فعالیت خود را نشان داده است.

این شکاف در امتداد بیابان‌های اتیوپی در سال ۲۰۰۵ ظاهر شد و با سرعت ۲.۵ سانتیمتر در سال در حال گسترش است.

هرچند دیلی میل در گزارش خود تاکید کرده است انتظار نمی‌رود آفریقا حداقل تا پنج میلیون سال دیگر دوپاره شود، اما در صورت این رخداد فرضی، سومالی و نیمی از اتیوپی، کنیا و تانزانیا قاره جدیدی را تشکیل خواهند داد.