به گزارش اکوایران، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از چند منبع آگاه نوشت، هکرهای مرتبط با پکن در یک عملیات جاسوسی به حساب ایمیل نیکلاس برنز، سفیر ایالات متحده در چین دسترسی پیدا کرده‌اند و به نظر می‌رسد که به این ترتیب، صدها هزار ایمیل‌ اختصاصی دولت آمریکا به خطر افتاده باشد.

بر اساس این گزارش، حساب ایمیل دنیل کرایتنبرینک، معاون بخش شرق آسیا در وزارت امور خارجه آمریکا نیز در عملیات جاسوسی بزرگ‌تری که اوایل ماه ژوئیه توسط شرکت مایکروسافت افشا شد، هک شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام این‌که در حال تحقیق درباره این عملیات جاسوسی است، حاضر به ارائه جزئیات بیشتر نشد و به گفتن این‌ جمله اکتفا کرد: «به دلایل امنیتی، در این مرحله، اطلاعات بیشتری را درباره ماهیت و میزان گستردگی این جریان که به حوزه امنیت سایبری مربوط می‌شود، ارائه نخواهیم داد.»

به این ترتیب، نام برنز و کرایتنبرینک نیز در کنار جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا قرار گرفت که هر سه فعلا تنها قربانیان این حملات سایبری هستند که اسامی‌شان به‌ اطلاع عموم رسیده است.

هفته گذشته شرکت مایکروسافت اعلام کرد که به‌دلیل رخنه و حفره امنیتی که در کدینگ این شرکت رخ داده است، هکرهای چینی به حساب ایمیل تعدادی از ادارات دولتی آمریکا و دیگر مشتریان این شرکت دسترسی پیدا کرده‌اند.

شرکت مایکروسافت و سفیر چین در واشینگتن هنوز درباره گزارش امروز وال استریت جورنال اظهار نظری نکرده‌اند اما وزارت امور خارجه چین پیش‌تر درباره اتهام حملات سایبری‌ای که به دولت چین ربط داده شده، با عنوان «اطلاعات دروغ» یاد کرده بود.

از طرفی، مایکروسافت در پی انتقادهای شدید بابت دریافت پول از مشتریانش برای حمایت از آنها در برابر حملات سایبری، روز پنجشنبه اعلام کرد که محصولات امنیتی رایگان ارائه خواهد داد.

این شرکت گفته است که این ابزارهای دیجیتالی امنیتی، در ماه‌های آینده برای تمام مشتریانش به صورت رایگان قابل دسترس خواهد بود.