به گزارش اکوایران، ناصر کنعانی - سنخگوی وزارت امور خارجه - در نشست خبری خود درباره فایل صوتی منتسب به نماینده پیشین آمریکا در امور ایران گفت: اینکه آقای مالی در این فایل صوتی چه گفته است، مسئولیت دولت آمریکاست که باید روشنگری کند. مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها را مبتنی بر منافع ملی دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه برجام محصول اعتماد ما به آمریکا نبود، گفت: آماده پیگیری روند گفت‌وگوها و مذاکرات هستیم. نگاه ایران به آمریکا نگاه واضح و روشنی است و هیچگاه مبتنی بر اعتماد با آمریکا گفت‌وگو نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در ادامه روند دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها و بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام طبیعتاً ایران نه مبتنی بر اعتماد به آمریکا بلکه مبتنی بر منافع ملی خود و مفاد برجام گفت‌وگو می‌کند.

طالبان مسئولانه عمل کند

کنعانی در ادامه به مذاکرات حق‌آبه ایران از هیرمند، اشاره کرد و گفت: پیگیری‌ها در این رابطه با جدیت ادامه دارد.

وی تاکید کرد: موضوع حقابه هیرمند را به عنوان حق انکارناپذیر ملت ایران با جدیت در دستور کار داریم. گفت‌وگوها در سطوح مختلف انجام شده و اخیراً نیز گفت‌وگوهای جدی با مقامات سرپرست دولت افغانستان داشتیم و توافق اولیه صورت گرفته و انتظار داریم آنها مسئولانه عمل کنند. این موضوع را به عنوان یک اقدام اعتمادساز می‌دانیم که می‌تواند زمینه همکاری‌های دو کشور را فراهم کند.

پیام ایران به کره جنوبی

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به شکایت ایران از کره جنوبی گفت که در جریان اقدامات و پیگیری‌های ایران برای استیفای حقوق ملت ایران و آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در کره هستیم. همانطور که بارها اعلام کردیم دولت ایران و به تبع آن دستگاه دیپلماسی در استیفای کامل حقوق ملت ایران مصمم است و از همه روش‌های سیاسی و حقوقی استفاده می‌کند.

به گفته وی، روند مطالبات ایران از کره، پیشرفت مورد انتظار ایران را نداشته است؛ لذا اقدام حقوقی گام تکمیلی برای وادار کردن طرف مقابل است. با توجه به روند موجود مذاکراتی از روند حقوقی هم استفاده خواهیم کرد.

کنعانی افزود: اقدام ایران یک پیام روشن به طرف کره مبنی بر اینکه ایران در احقاق حقوق خود بسیار جدی است و به اقدامات خود با جدیت ادامه می‌دهد و اجازه تضییع حقوق ملت ایران را نخواهد داد. انتظار داریم دولت کره با اقدام مدبرانه برای آزادسازی دارایی‌های ایران اقدام کند و سهم و نقش خود را در بهبود مناسبات دو کشور و بازگرداندن روند تجاری و اقتصادی خود اقدام لازم را انجام دهد.

سفر هیأت سیاسی و اقتصادی سوریه به تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر هیأت سیاسی و اقتصادی سوریه به تهران گفت: بخش قابل توجهی از هدف‌گذاری این سفر در چارچوب انجام گفت‌وگوها به منظور تسریع و شتاب بخشیدن به روند اجرای توافقات مختلف دو کشور که در جریان سفر قبلی رئیس جمهور به دمشق بین دو کشور توافق شده بود، انجام شده است. در این چارچوب مذاکرات انجام خواهد شد. در سفر رئیس جمهور به دمشق ۱۵ سند در حوزه‌های مختلف عموماً حوزه‌های اقتصادی و تجاری بین مقامات دو کشور امضا شده بود.

وی ادامه داد: در سفر جاری هیأت عالیرتبه سوریه به تهران مذاکرات سطح عالی در خصوص تسریع و نحوه اجرای این اسناد مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

خواهان بهره‌برداری مشترک از میدان آرش هستیم

کنعانی درباره میدان نفتی و گازی آرش گفت: وزیر نفت ایران دیروز درباره این موضوع اعلام موضع کرد. تأکید می‌کنیم که ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان خودش حمایت می‌کند و به آن پایبند است. اینکه در ارتباط با نحوه بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز با همسایگان نیز همیشه راه مذاکره و تفاهم را در پیش گرفتیم و به آن پایبند بودیم.

وی ادامه داد: در مورد استفاده از میدان نفتی و گازی آرش هم همانطور که رسماً اعلام کردیم خواهان استفاده مشترک در بهره‌برداری از این میدان هستیم و در این خصوص آمادگی خود را برای گفت‌وگو با طرف کویتی اعلام کردیم اما اگر احیاناً تمایلی برای استفاده مشترک از این میدان نفتی وجود نداشته باشد، طبیعی است ایران براساس حقوق و منافع خود، اکتشاف و بهره‌برداری از این منابع را در برنامه خودش قرار داده و هیچ‌گونه تضییع حقوق ملت ایران را برنخواهد تابید. دولت خود را مکلف می‌داند از حقوق و منافع ملت دفاع و حفاظت کند.

کنعانی با اشاره به ارسال پهپاد به بولیوی و اعلام موضع آرژانتین و آمریکا گفت: نکاتی مطرح شد وزیر دفاع بولیوی هم موضوعاتی را مطرح کردند. نوع همکاری ایران با بولیوی با توجه به درخواست این کشور برای مقابله با قاچاق مواد مخدر انجام شد. این اقدام خطری برای سایر کشورهای منطقه نداشته و ندارد. واکنش‌ها مبتنی بر واقعیت نیست، نوعی فرافکنی است و در چارچوب سیاست ایران هراسانه، چنین مواضعی اتخاذ شده است.

به گفته وی، ایران در همکاری با کشورهای آمریکای لاتین، مبتنی بر منافع مشترک عمل می‌کند. نباید کشوری رنجور و عصبانی شود. دلیل عصبانیت دو کشور را متوجه نشدیم که آیا در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر مشکلی دارند یا خیر.

سخنگوی وزارت امور خارجه به میزبانی عربستان برای حل بحران اوکراین اشاره کرد و گفت: از هر اقدام و ابتکار برای کمک به راهکار سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران اوکراین باشد، استقبال می‌کنیم و تنها راهکار را راهکار سیاسی تلقی می‌کنیم.

وی درباره آزادی یک تبعه آذربایجانی خاطرنشان کرد: در این مورد از قوه قضائیه سوال کنید. با جمهوری آذربایجان گفت‌وگو و تبادل نظر داریم و آزادسازی و تبادل زندانیان بخشی از همکاری‌های فیمابین دو کشور است.