به گزارش اکوایران، امارات متحده عربی به عنوان دولتی مسئولیت‌گریز در منطقه شهرت پیدا کرده است. سرمایه‌گذاری و معاملات تجاری هنگفت این کشور با شرکت‌های فناوری و اطلاعات موضوعی است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.  گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اکنون امارات متحده را زیر ذره‌بین قرار داده است و تمامی سیاست‌های آن را برای حذفش از لیست خاکستری زیر نظر دارد. این موضوع به شهرت این کشور نیز تاثیر گذاشته است. اگرچه، کمیته نظارت بر پیشرفت امارات گفته است که این کشور توانسته به 15 پروتکل از 40 پرتوکل پایند باشد. آمریکا و امارات در حال مذاکره و حل مشکلات خود و نگرانی‌های ایالات متحده در مورد تعامل امارات متحده عربی با چین هستند. 

مسئولیت‌گریزی: بهترین سیاست برای امارات 

بنابر گزارش منتشر شده در خبرگزاری responsiblestatecraft ،امارات متحده عربی همچون دولت ریگان در ایالات متحده، به طرز جدی مسئولیت‌گریز است. پت شرودر، نماینده کنگره، این لقب را به آقای ریگان اعطا کرد زیرا او در دوران ریاست جمهوری‌اش در دهه 1980، مسئولیت هیچ‌ موضوعی از رکود اقتصادی و مداخلات او در لبنان که به قیمت جان 241 تفنگدار دریایی آمریکا تمام شد را تقبل نکرد. 

رئیس جمهور امارات، محمد بن زاید، نیازی به نگرانی در مورد قضاوت‌ها نسبت به عملکردش ندارد. کیفیت عملکرد او در حقیقت واکنشی است که هنگام ترسیم یک مسیر مستقل با آن مواجه می شود که گاهی اوقات او را در تضاد با ایالات متحده، متحد دیرینه امارات و ضامن امنیتش قرار می‌دهد. عدم پذیرش مسئولیت امارات متحده عربی مدت‌ها است که تأثیر اتهامات مربوط به پولشویی، نقض تحریم‌ها، نقض حقوق بشر و افشاگری‌های مکرر در مورد نظارت مخفیانه در خارج از مرزهای کشور را کاهش داده است. با این حال، این رویکرد ممکن است در شرایط حساس کارساز نباشد. 

افشای اطلاعات ۷۸۰۰۰ سند داخلی نشان می‌دهد که چگونه یک شرکت سوئیسی که توسط یک مامور اطلاعاتی سابق اداره می‌شود، تلاش می‌کرد تا آبروی ۱۰۰۰ نفر از جمله فعالان، روزنامه‌نگاران، و سیاستمداران و ۴۰۰ سازمان در ۱۸ کشور اروپایی را از بین ببرد . اهداف آنها بیشتر معطوف به تخریب منتقدان امارات بوده است. 

در ماه ژوئن، نمایندگان پارلمان بریتانیا تحقیقات دوحزبی را در مورد رفتار امارات متحده عربی با مدیران تجاری خارجی متهم به نقض قانون آغاز کردند. آنها نمایندگان امارات را به دلیل فقدان قوه قضائیه مستقل و فقدان روند عادلانه متهم کردند. بارونس هلنا کندی، وکیل مدافع برجسته و عضو حزب کارگر مجلس اعیان، که ریاست تحقیق را بر عهده داشت، گفت: در بسیاری از زمینه‌]ا در امارات کاستی وجود دارد. مریدیت موریسون، رئیس هوش تجاری در گروه مشاوره ریسک، امارات متحده عربی را «بزرگترین ریسک تجاری پنهان در خاورمیانه» توصیف کرد.

بزرگ‌ترین ریسک پنهان خاورمیانه

در انعکاس شکست سال 2006، زمانی که شرکت دی‌پی ورلد- شرکت ترابری دریایی اماراتی- به دنبال خرید شرکت ناوبری بخار شبه جزیره و شرقی (P&O) بود، مقامات امنیت ملی ایالات متحده در حال بررسی دقیق تصاحب 3 میلیارد دلاری سرمایه‌گذار مستقل امارات موبادالا(مبدالله) از گروه سرمایه‌گذاری فورترس مستقر در نیویورک هستند. شرکت دی‌پی ورلد، به دلیل نگرانی در مورد واگذاری مدیریت شش بندر ایالات متحده به یک شرکت عربی، مجبور شد این تسهیلات را از خرید حذف کند.

این بار روابط نزدیک امارات با چین در کانون نگرانی‌های آمریکا قرار دارد. توافق امارات متحده عربی برای خرید زیرساخت‌های 5G از شرکت مخابراتی هوآوی چین، تلاش‌های اماراتی برای خرید جنگنده‌های F-35 آمریکا را متوقف کرده است. یک سال پس از آن که امارات متحده عربی اعلام کرد این پروژه را به دلیل نگرانی های ایالات متحده متوقف کرده است، سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده از سرگیری ساخت‌وساز مشکوک تأسیسات نظامی چین در بندر خلیفه ابوظبی خبر داده است .

موبادالا در ماه مه موافقت کرد که 70 درصد سهام فورترس، یک سرمایه‌گذار خصوصی، را از گروه سافت بانک ژاپن خریداری کند. سبد سرمایه‌گذاری فورترس شامل شرکت‌های خدمات مالی، حمل و نقل، مراقبت‌های بهداشتی، انرژی و زیرساخت است. موبادالا امیدوار است با جذب سرمایه‌گذاران آمریکایی سهام آن را در فورتس کاهش دهد و معامله را نجات دهد. بررسی دقیق این معامله به معنای جبران آسیب امارات نیست. 

اعتبار امارات خدشه‌دار شد

امارات متحده عربی در سال 2020 حدود 45 میلیارد دلار از جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به ایالات متحده را به خود اختصاص داد که بیشتر آن از صندوق‌های ثروت دولتی این کشور، از جمله موبادالا، تامین می‌شد .

ایالات متحده، در کنار آلمان، ایتالیا و یونان، اخیراً به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) که یک سازمان بین المللی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است - علیرغم نشانه‌های مداوم مبنی بر اینکه این کشور مرکز معاملات غیرقانونی، با گروه واگنر روسیه و قاچاقچیان طلای آفریقایی است - فشار آورده‌اند تا امارات متحده عربی را از فهرست نظارت خود حذف کند. ایالات متحده چندین شرکت اماراتی را به دلیل ارتباط با واگنر یا دور زدن تحری‌ های روسیه در رابطه با جنگ اوکراین تحریم کرده است.

در ماه مارس، بانک مرکزی امارات مجوز اعطا شده به بانک MTS روسیه را پس از تحریم این بانک توسط ایالات متحده و بریتانیا لغو کرد. امارات همچنین نهادهای ایرانی را به دلیل دور زدن تحریم های مرتبط با اوکراین علیه روسیه هدف قرار داده است.

فهرست خاکستری FATF اعتبار امارات متحده عربی را به عنوان مهمترین مرکز مالی خاورمیانه تضعیف کرد. اعضای کمیته نظارت بر پیشرفت امارات در رسیدگی به نگرانی‌های FATF، قابل اعتماد بودن امارات در مورد اقدامات این کشور برای رفع نقص اقدامات خود برای جلوگیری از فرار از تحریم، قاچاق، پولشویی و تامین مالی ترور انجام داده است، زیر سوال بردند. با این حال، گزارش اخیر FATF در مورد پذیرش اصلاحات توصیه‌شده توسط سازمان دیده‌بان امارات، گفت که امارات متحده عربی توانسته با 15 توصیه از چهل توصیه FATF تطبیق یابد. 

حمایت ایالات متحده از ارائه یک لایحه اقتصاد پاک به امارات در حالی صورت گرفت که طحنون بن زاید آل نهیان ، مشاور امنیت ملی امارات ، برادر محمد بن زاید ، در اوایل ژوئن برای اولین بار پس از چندین سال از واشنگتن بازدید کرد. ملاقات او به دلیل بهبود روابط متشنج به دلیل شکایات اماراتی مبنی بر شکست آمریکا در پاسخدهی به حمله سال 2022 به ابوظبی توسط شورشیان حوثی یمن و معامله امارات با چین و روسیه بود. در بیانیه‌ای از سوی بن زاید و جیک سالیوان، همتای آمریکایی وی، آمده است که درباره «اهمیت ایجاد اکوسیستم‌های فناوری قابل اعتماد» گفتگو کرده‌اند. مقامات گفتند که آقایان بن زاید و سالیوان در مورد راه‌هایی برای رسیدگی به نگرانی‌های ایالات متحده در مورد تعامل امارات متحده عربی با چین به توافق رسیده‌اند. با این حال، آنها هیچ جزئیاتی ارائه نکردند.