به گزارش اکوایران، حضور چین در نشست صلح اوکراین در عربستان سعودی برای روسیه گران تمام میشود. چین پس از امتناع از حمایت‌های کامل نظامی و طرح لوله‌کشی گاز از سیبری، چشم‌انداز روابط خود با روسیه را تار کرده است. اگرچه شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین معتقد است که این دو کشور متحدان خوب و دوستان صمیمی هستند، اما در عملکرد و سیاست ها مسائل به شکل دیگری دیده می‌شود و به نظر می‌رسد روسیه بهتر است با توجه به سیاست‌های چندین ساله چین، متکی و وابسته به این کشور نشود.

پیروزی بزرگ کی‌یف؛ پایان دوستی بدون محدودیت؟ 

به گزارش وبگاه بیزنس‌اینسایدر، دوستی بدون محدودیت چین و روسیه با ادامه‌دار شدن جنگ در اوکراین و با وجود بی‌تابی چین نسبت به سیاست های روسیه در حال کمرنگ شدن است. اما طبق گزارش‌های اخیر، این دو کشور اتحاد خود را حفظ کرده‌اند. شی جین پینگ به این موضوع واقف است که این اتحاد از دوستی با دشمنان بسیار مفیدتر است.

این هفته دیپلمات‌های چینی در مذاکرات صلحی که در عربستان سعودی برگزار شد، شرکت کردند. در این نشست چندین هیئت بین‌المللی، از جمله اوکراین، در مورد گزینه‌های پایان دادن به درگیری در اوکراین، تقریباً 18 ماه پس از حمله روسیه، بحث کردند. مسکو در این نشست شرکت نکرد و این رویداد را محکوم به شکست خواند. به گزارش فایننشال تایمز، شرکت کنندگان در مذاکرات، با این حال، حضور چین را یک پیروزی بزرگ برای اوکراین دانستند. 

خبر بد برای پوتین و خشم مسکو

سایمون مایلز، استادیار دانشکده سیاست عمومی سنفورد دانشگاه دوک و مورخ اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده، به اینسایدر گفته: حضور چینی‌ها در عربستان قطعاً خبر بدی برای پوتین است، روسیه باید بازنگری در فهرست دوستانش بکند که باعث منزوی‌تر شدنش در جهان می‌شود. اما لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که چین و روسیه دو متحد،دوست و شرکای قابل اعتمادی برای یکدیگر هستند. 

حضور چین در عربستان سعودی در شرایطی صورت گرفت که چین از حمایت کامل نظامی و همکاری در تصویب خط لوله گاز که به اقتصاد روسیه کمک می‌رساند، امتناع کرد. کرملین از این موضوع خشمگین است و احتمالا این شکاف بین دو متحد را افزایش میدهد. 

مایلز به گفته‌های خود افزود که اگر هدف مشترک بین المللی میان دو کشور ایجاد شود دو کشور به متحدان طبیعی خود تبدیل می‌شوند. در نهایت، شی همچنان با داشتن روابط نزدیک با روسیه برای ایجاد توازن در برابر فشار غرب به خوبی عمل می‌کند. اما رهبر اقتدارگرای چین هدف دومی را نیز دنبال می کنند که با خصومت او با ایالات متحده سازگار نیست. شی همچنین به دنبال افزایش جایگاه چین در نظم بین المللی موجود است، که وی را ملزم می کند از خشم متحدان اروپایی اوکراین که بسیاری از آنها شرکای تجاری کلیدی چین هستند، اجتناب کند. 

به گفته مایلز: «پس شی می‌خواهد به‌عنوان یک بازیگر ذی‌نفع دیده شود، حتی زمانی که برای تایوان دندان تیز کرده باشد. تنش ها در دریای جنوبی چین با افزایش فشار نظامی و سیاسی پکن بر تایوان که در سال های اخیر تحت حکومت مستقل است، افزایش یافته است». مایلز در مورد نیات شی گفت: «شی هنوز برای حمله به تایوان آمادگی ندارد».

سرگئی رادچنکو ، مورخ جنگ سرد در دانشگاه جانز هاپکینز ماه گذشته در نیویورک تایمز نوشت که با توجه به علاقه چین برای دشمنی‌تراشی بیشتر میان رقبا به نفع خود، عاقلانه نیست پوتین بیش از اندازه به چین تکیه کند. و اکنون با توجه به وابستگی بیشتر روسیه به چین، شی می‌تواند هر زمان که برای او مناسب‌تر باشد، می‌تواند رویکرد دوگانه داشته و همه‌چیز را نادیده بگیرد.