به گزارش اکوایران، ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که فناوری ساخت موشک کروز مافوق صوت را دارد، اتفاقی که می‌تواند تنش‌ها را با آمریکا در بحبوحه افزایش حضور نظامی اخیر در خلیج‌فارس و توقف مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای 2015 تشدید کند.

موشک کروز مافوق صوت و فصل جدیدی در برنامه دفاعی ایران

طبق آنچه در گزارش میدل‌ایست آی آمده، خبرگزاری نیمه‌رسمی تسنیم گزارش داد: موشک کروز مافوق صوت فصل جدیدی را در برنامه دفاعی ایران آغاز خواهد کرد، زیرا رهگیری موشک کروز که با سرعت مافوق صوت پرواز می کند بسیار دشوار است.

این خبرگزاری گفت که این موشک در حال آزمایش است، اما «قدرت پاسخ ایران را در صورت بروز هرگونه درگیری نظامی به شدت افزایش می‌دهد و از نشان دادن واکنش به موقع نیروهای متجاوز جلوگیری می‌کند».

موشک‌های مافوق صوت نشان‌دهنده دسته وسیعی از پرتابه‌ها هستند که می‌توانند سریع‌تر از سرعت صوت پرواز کنند و این امر شناسایی و سرنگونی آن‌ها را برای سیستم‌های دفاع هوایی سخت‌تر می‌کند. ایران قبلاً اعلام کرده بود که اولین موشک بالستیک مافوق صوت ساخت داخل خود را تولید کرده است، نوعی موشک که قادر است به طور خاص پنج برابر سریع‌تر از سرعت صوت حرکت کند.

این موشک با نام «فتاح» طی مراسمی با حضور ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارائه شد.

تغییر محیط استراتژیک

ایالات متحده به دنبال پروژه موشک‌های مافوق صوت خوداست و در عین حال گفته که ایران بزرگترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه را در اختیار دارد. اگرچه ایالات متحده از سیستم دفاع هوایی گسترده‌ای برخوردار است، اما مدت هاست که در مورد توانایی متوقف کردن موشک‌های مافوق صوت ابراز نگرانی کرده است.

ژنرال نیروی هوایی گلن دیوید وان هرک از فرماندهی شمالی ایالات متحده در ماه مه در جلسه استماع سنا گفت: «تشخیص و مقابله با سلاح‌های مافوق صوت با توجه به سرعت و مانورپذیری تسلیحات، مسیرهای پایین پرواز و مسیرهای غیرقابل پیش بینی آنها بسیار دشوار است. بزرگترین خطر برای ایالات متحده ناشی از ناتوانی ما در تغییر با سرعت مورد نیاز در تغییر محیط استراتژیک است».

این اعلامیه در حالی منتشر می شود که ایالات متحده ردپای نظامی خود را در منطقه افزایش می‌دهد و حدود 3000 ملوان و تفنگدار آمریکایی با دو کشتی جنگی آمریکایی در این هفته وارد دریای سرخ شده‌اند.

تشدید تنش در خاورمیانه

ناوگان پنجم ایالات متحده روز دوشنبه گفت که نیروهای اضافی «انعطاف‌پذیری و قابلیت دریایی بیشتری» را برای نیروهایش فراهم می‌کند، زیرا آن‌ها مدعیند که به دنبال بازدارندگی ایران از توقیف نفت‌کش‌ها و کشتی‌های تجاری هستند.

در ماه آوریل، کماندوهای نیروی دریایی ایران یک نفتکش حامل نفت از کویت به هیوستونِ تگزاس، برای غول انرژی آمریکا، شورون را توقیف کردند.

نفت‌کش دوم به نام نیووی با پرچم پاناما در حال حرکت در اطراف سواحل امارات از دبی به سمت فجیره بود که در 3 می توسط نیروی دریایی ایران متوقف شد.

واشنگتن با درخواست‌های شرکای امنیتی مانند امارات برای جلوگیری از توقیف کشتی‌های تجاری توسط ایران در نزدیکی تنگه هرمز، گذرگاه دریایی حیاتی بین خلیج‌فارس و اقیانوس آزاد که حدود 20 درصد نفت جهان از طریق آن و حدود 25 درصد نفت و گاز مایع طبیعی جهان از آن عبور می‌کند، مواجه شده است.

در ماه ژوئیه، ایالات متحده ادعا کرد که با موفقیت از توقیف دو نفت‌کش تجاری توسط نیروی دریایی ایران که به سمت کشتی‌ها در نزدیکی تنگه هرمز آتش گشودند، جلوگیری کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس که نخستین بار این رایزنی‌ها را گزارش کرد، ایالات متحده همچنین در حال بررسی گامی بی‌سابقه برای استقرار پرسنل رزمی در کشتی‌های تجاری در خلیج فارس است.

ایران که یکی از بزرگترین برنامه‌های موشکی در خاورمیانه را دارد، می‌گوید تسلیحاتش می‌توانند به پایگاه‌های اسرائیل و آمریکا در منطقه برسند.

هنگامی که تنش‌ها با ایالات متحده افزایش می‌یابد، ایران اغلب به توانایی‌های نظامی خود می‌بالد. اگرچه تهران اغلب توسط برخی تحلیل‌گران نظامی به اغراق در توانایی‌های موشکی خود متهم شده، اما در سال‌های اخیر، زرادخانه‌اش به یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه‌ها در خاورمیانه تبدیل شده است.

ادعا شده، هر اقدامی از سوی تهران برای توسعه موشک کروز مافوق صوت می‌تواند بر فشارها در واشنگتن برای جلوگیری از بازگشت به توافق هسته ای 2015 بیفزاید. در سال 2018، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به‌طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد، برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران را برای توجیه این خروج دستاویز قرار داد.