به گزارش اکوایران، بعد از آنکه سی‌ان‌ان خبر داد که چهار زندانی دوتابعیتی از زندان اوین آزاد شده و به حبس خانگی منتقل شده‌اند، اعضای خانواده سیامک نمازی، زندانی دوتابعیتی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و یک تبعه دیگر آمریکا از زندان اوین به حبس خانگی منتقل شده‌اند و آنها توانسته‌اند به طور تصویری حضور این زندانیان در بیرون از زندان را تایید کنند.

چند منبع آگاه نیز به نیویورک‌تایمز گفته‌اند ایالات متحده و ایران به توافقی دست یافته‌اند که در ازای آزادی پنج زندانی دوتابعیتی، تهران به ۶ میلیارد از پول فروش نفتش که در کشورهای دیگر بلوکه‌شده دسترسی پیدا کند.

ایران نیز کمی بعد این خبرها را تأیید کرده و برخی منابع می‌گویند مذاکرات برای آزادی زندانیان دوتابعیتی تا زمان وصول پول‌های اشاره شده، تداوم دارد.

وکیل مدافع سه نفر از این زندانیان از انتقال موکلینش به خارج از زندان در روز جاری خبر داده و گفته سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی از زندان اوین به خارج از زندان منتقل شدند.

حجت کرمانی با بیان اینکه اتهام این افراد همکاری با دولت متخاصم آمریکا بود، به ایسنا گفته است: سیامک نمازی ٨ سال و مراد طاهباز ۶ سال و عماد شرقی ۴ سال از حبسشان را طی کرده بودند.

سیامک نمازی سال ۹۵، مراد طاهباز سال ۹۶ و عماد شرقی نیز سال ۹۹ محکوم شدند.

هرچند برخی منابع از ادامه مذاکرات تا وصول منابع مالی ایران خبر می‌دهند اما ایسنا از رسانه‌های نزدیک به دولت سیزدهم در این خبر نوشته که «فرآیند تبادل زندانیان آغاز شده» اما در متن خبر به جزییاتی اشاره نکرده است.