به گزارش اکوایران، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران احتمالاً در مورد برنامه هسته‌ای ایران و همکاری نظامی تهران و مسکو گفتگو خواهند کرد.

طبق آنچه در گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست آمده، وزرای خارجه ژاپن و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز قرار است در ماه آینده دیدار کنند و همکاری در زمینه انرژی در دستور کار قرار گیرد.

خبرگزاری کیودو روز یکشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک ایرانی اعلام کرد که فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در ماه سپتامبر در نیویورک دیدار خواهند کرد تا در کنار سایر موضوعات، درباره برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کنند. کیودو همچنین گفت ژاپن در حال آماده شدن برای نشست وزرای خارجه ژاپن و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در اوایل ماه آینده در عربستان سعودی است.

کیودو گفت که ایران قصد دارد روابط با ژاپن را که به طور سنتی یک کشور دوست است، ارتقا دهد تا از انزوای بین‌المللی اجتناب کند زیرا مذاکراتش با ایالات متحده و اروپا بر سر توافق هسته‌ای متوقف شده است.

japan

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن

کیشیدا و رئیسی همچنین در سپتامبر گذشته هنگام بازدید از نیویورک برای شرکت در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کردند. 

مذاکرات غیرمستقیم واشنگتن و تهران برای احیای توافق هسته‌ای از سپتامبر گذشته متوقف شده است، اگرچه این دو در تلاش برای کاهش تنش هستند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته گفت که از هرگونه اقدام ایران برای کاهش تنش استقبال خواهد کرد.

بر اساس گزارش کیودو، انتظار می‌رود کیشیدا و رئیسی درباره ادعای غربی‌ها مبنی بر ارائه پهپادها به روسیه نیز گفتگو کنند. کیودو گفت که رئیسی از کیشیدا می‌خواهد که به ایران سفر کند و به دنبال لغو مسدود کردن دارایی‌های ایران در ژاپن به ارزش حدود 3 میلیارد دلار باشد که در راستای تحریم‌های ایالات متحده مسدود شده بودند.

در اوایل ماه جاری، منابعی به رویترز گفتند که ایران می‌تواند پنج شهروند آمریکایی بازداشت‌شده را به عنوان بخشی از توافق برای لغو انسداد 6 میلیارد دلاری سرمایه ایران در کره جنوبی آزاد کند.

کیودو گفت که انتظار می‌رود طرف ژاپنی بر ایمنی در تنگه هرمز، شریان اصلی حمل و نقل نفت خام و مسیر بیشتر نفت خامی که به ژاپن می آید، تاکید کند.

japan1

یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن

کیودو گفت، در همین حال، یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن، انتظار می‌رود در نشست شورای همکاری خلیج فارس در عربستان سعودی شرکت کند و همچنین ممکن است از مصر و اردن بازدید کند، زیرا ژاپن قصد دارد روابط خود را با کشورهای تولیدکننده نفت تقویت کند تا تامین انرژی پایدار از خاورمیانه را تضمین کند. 

شورای همکاری خلیج فارس اتحادیه‌ای متشکل از شش کشور در منطقه خلیج فارس است: عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عمان و بحرین. 

کیشیدا در ماه ژوئیه زمانی که ژاپن و شورای همکاری خلیج فارس از سرگیری مذاکرات درباره توافق تجارت آزاد را اعلام کردند، از خاورمیانه بازدید کرد.

کیودو گفت که انتظار می‌رود وزرای خارجه در مورد توافق تجارت آزاد و همکاری فنی در زمینه منابع انرژی نسل بعدی گفتگو کنند.

ژاپن از نظر منابع در تلاش است امنیت انرژی خود را تقویت کند، زیرا همچنان به واردات نفت و گاز طبیعی مایع وابسته است. این کشور برای بیش از 90 درصد نفت خام خود را به خاورمیانه متکی است.