به گزارش اکوایران، نخست‌وزیر سابق ایتالیا مدعی شد که فرانسه یک هواپیمای مسافربری ایتالیایی را به قصد ترور قذافی سرنگون کرده است. ادعای بی‌سند جولیانو آماتو می‌تواند روابط پرتنش بین رم و پاریس را تیره‌تر کند.

به نوشته پالیتیکو، یک ادعای جنجالی و غیرمستند مبنی بر این‌که پاریس دستور ساقط کردن یک جت مسافربری ایتالیایی را در تلاش برای کشتن معمر قذافی، دیکتاتور لیبی در سال 1980 داده، خطر ایجاد درگیری دیپلماتیک بین ایتالیا و فرانسه را به دنبال دارد.

جولیانو آماتو، نخست وزیر سابق ایتالیا، در مصاحبه ای با روزنامه ریپابلیکا که روز شنبه منتشر شد، مدعی شد که نیروی هوایی فرانسه سهوا موشکی را شلیک کرده که منجر به ساقط شدن پرواز 870 ایتاویا در مسیر بولونیا به پالرمو شده است. سقوط این هواپیما بر فراز دریای مدیترانه باعث کشته شدن 81 سرنشین هواپیما شد و به گمانه‌زنی‌های گسترده در ایتالیا در مورد علت این حادثه منجر شد.

آماتو در این مصاحبه مدعی شد: «طرحی برای ضربه زدن به هواپیمایی که قذافی در آن پرواز می‌کرد، آغاز شده بود». آماتو از امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خواست تا به این ادعا پاسخ دهد و گفت: «این فرصتی برای الیزه خواهد بود تا از بار شرمی که بر شانه پاریس سنگینی می کند، بکاهد».

در واکنش به این ادعا، جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا به اظهارات آماتو پاسخ داد و گفت که ادعاهای سلف او «شایسته توجه» است، اما او باید هر مدرک محکمی را که دارد در دسترس قرار دهد. آماتو اذعان کرد که هیچ مدرک محکمی برای حمایت از این ادعاها ندارد.

با این حال، این ادعاها می‌تواند روابط فرانسه و ایتالیا را اتحت تاثیر قرار دهد، درست همان‌طور که دو کشور پس از جدال در تابستان امسال، زمانی که آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا در واکنش به انتقاد جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه از سیاست مهاجرتی رم، از سفر رسمی خود به پاریس صرف‌نظر کرد، تلاش می کنند تا روابط دیپلماتیک خود را بهبود بخشند. 

روز شنبه، لیبی به طور علنی نامزد سفارت پیشنهادی اتحادیه اروپا را رد کرد و انتظار می رود که آنها در عوض نماینده‌ای از فرانسه انتخاب کنند. این تصمیم در بحبوحه تلاش های ملونی برای ایجاد پل با کشورهای شمال آفریقا، به ویژه مستعمره سابق ایتالیا در لیبی اتخاذ شده است.