به گزارش اکوایران، خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از یک منبع آگاه ایرانی، جزئیات جدیدی از توافق تهران و واشنگتن را فاش کرد و مدعی شد که «با انتقال 6 میلیارد دلار از وجوه آزاد شده ایرانی در روزهای آینده به بانک‌های قطر، سکانسی به دقت از پیش طراحی شده آغاز می‌شود که طی آن پنج زندانی دوتابعیتی ایران را ترک می‌کنند و در مقابل تعداد مشابهی از زندانیان ایرانی که در آمریکا در زندان نگهداری می‌شوند، به خانه باز می‌گردند.»

با این حال، توافق اخیر ایران و آمریکا درحالی وارد فاز جدیدی شده که در روزهای آینده، نشست مجمع عمومی سازمان ملل با حضور سران کشورهای جهان برگزار خواهد شد؛ نشستی که برخی کارشناسان از آن به مثابه فرصتی برای ایران یاد می کنند تا بتواند در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، مذاکرات برجامی خود با آمریکا را وارد مرحله جدید کند. ازجمله حسین موسویان، دیپلمات پیشین و سخنگوی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در دولت اصلاحات که «پیشنهاد مذاکره مستقیم ایران و آمریکا» را کرده و گفته است: «نشست نیویورک فرصت خوبی برای آغاز گفت‌وگوهای مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا و متعاقب آن برگزاری نشست کشورهای ۱+۵ و ایران و گفت‌وگو برای احیاء برجام است».

از منظر برخی دیگر  اما این نگاه، رویکردی خوشبینانه است. به ویژه در فرصتی که پیش از آن، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برجام به عنوان پوسته‌ای توخالی یاد کرده بود و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز تاکید کرد که «انتظار ندارد هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به بروز گشایش در مذاکرات رفع تحریم‌های وین منجر شود.»

این تفاوت رویکرد نه تنها در میان تحلیلگران سیاسی داخل ایران بلکه در میان نمایندگان مجلس نیز مشاهده می شود. گرچه برخی از تحلیلگران این فرضیه را محتمل می دانند که ورق سیاست برگردد و تهران به سمت مذاکره مستقیم با آمریکا برود اما برخی دیگر، هم مرگ برجام را قطعی می‌دانند و هم آنکه سناریوی مذاکره مستقیم ایالات متحده با ایران را رد می کنند. 

کاش بدون واسطه با آمریکا مذاکره کنیم

در میان مجلسی‌ها، جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد، به آنچه سناریوی مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا خوانده می شود خوشبین است. او درباره احتمال مذاکره مستقیم به اکوایران گفت: کشورها باید با رعایت روابط حسنه و احترام متقابل باید باهم مذاکره کنند. به غیر از اسرائیل کشورهای دیگر قابل گفتگو هستند و کاش بدون واسطه ارتباط با آمریکا برقرار می‌شد. یعنی کشورهای عربی واسطه نمی‌شدند تا منافع ایران دچار مشکل شود. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه کاش قدم‌های مثبتی برای سیاست خارجی برداشته شود، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که داریم بحث FATF است و مبادلات‌مان با کشورهای همکار FATF دچار مشکل است و نمی‌توانیم شفاف تبادل ارز کنیم. کاش دیپلماسی این بحث را حل می‌کرد تا از لیست سیاه خارج شویم. 

محمودزاده با اشاره به پیش‌نیازهای مورد نیاز برای مذاکره مستقیم با آمریکا، بیان کرد: مذاکره مستقیم زمانی معنا پیدا می‌کند که کشورهایی که مقابل هم قرار می‌گیرند به هم احترام بگذارند. یعنی از نظر دیپلماسی در شرایط مساوی و با حفظ استقلال کشور مذاکره مستقیم مفید است و این بستگی به دید کشور مقابل هم دارد. من نظر مثبتی به مذاکره مستقیم تهران و واشنگتن در نیویورک دارم. 

برجام مرده است!

در سوی دیگر بهارستان اما نمایندگانی حضور دارند که نه تنها مذاکره مستقیم بلکه احیای برجام را نیز زیر سوال می برند. محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک، در گفتگو با اکوایران با اشاره به احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در نیویورک گفت: ما از گفتگو و مذاکره ترسی نداریم اما آمریکایی‌ها بارها نشان دادند که به تعهداتشان پایبند نیستند. تا زمانی که آمریکا از اسب چموش خودشان پایین نیایند، مذاکره فایده‌ای ندارد. آنان فکر می‌کنند ایران سال 1402 همان ایران سال 57 هست. اگر آمریکا به تعهدات خودشان عمل کرده و تحریم ها را بردارد، ما آماده مذاکرات هستیم. 

او با بیان اینکه مرگ برجام خیلی وقت است اعلام شده، گفت: اگر چک سفید امضا به آمریکا نداده بودیم، امروز آنان به صورت رفتار نمی‌کردند. 

این نماینده مجلس با اشاره به نشست امروز شورای حکام هم بیان کرد: شورای حکام به نهادی برای اجرای سیاست‌های آمریکا در منطقه تبدیل شده و قابل اعتماد نیستند. رفتارهای شورای حکام و آژانس بین‌المللی نشان از سیاست‌های زورگویانه آمریکا دارد.

وی افزود: آمریکا باید بداند هر گزینه‌ای روی میز بگذارد، ایران گزینه دیگری روی میز خواهد داشت. گزارش شورای حکام و آژانس بی‌تاثیر نیست اما جنبه سیاسی دارد و باعث شده مذاکرات به خوبی پیش نرود.