به گزارش اکوایران، عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

ابراز نگرانی نخست وزیر انگلیس از دخالت چین در دموکراسی پارلمانی بریتانیا

نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه به همتای چینی خود گفت: نگرانی های مهمی در مورد دخالت چین در دموکراسی پارلمانی بریتانیا در نشست گروه 20 در هند دارد.

به گزارش شفقنا به نقل از فرانس24؛ پلیس بریتانیا روز شنبه اعلام کرد که یک مرد جوان را به جرم جاسوسی دستگیر کرده است و ساندی تایمز گزارش داد که او یک محقق در پارلمان بریتانیا بوده است. گفته شده این مرد برای چین جاسوسی می‌کرده است.

رییشی سوناک در حاشیه اجلاس گروه 20 در به لی کیانگ نخست وزیر چین گفته کشورش نگران فعالیت‌های چین به خصوص دخالت این کشور در امور پارلمانی بریتانیا است.

سازمان ملل: مقابله طالبان با تولید هروئین باعث افزایش قاچاق شیشه شده

گزارش سازمان ملل می‌گوید: با مقابله طالبان با کشت و فروش هروئین، تجارت مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، در گزارش سازمان ملل متحد روز یکشنبه آمده است که قاچاق متامفتامین در داخل و اطراف افغانستان در سال‌های اخیر افزایش یافته است، حتی در شرایطی که طالبان از زمان به قدرت رسیدن، قاچاق هروئین را مهار کرده است.

غاده ولی، مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) گفت: افزایش قاچاق متامفتامین در افغانستان و منطقه حاکی از تغییر قابل توجهی در بازار مواد مخدر غیرقانونی است و توجه فوری ما را می طلبد.

طالبان که در آگوست 2021 دوباره قدرت را به دست آورد، در آوریل سال بعد ممنوعیت تولید مواد مخدر در افغانستان، تولیدکننده اصلی تریاک در جهان را اعلام کرد. مقامات طالبان می گویند که نیروهای امنیتی این گروه در حال سرکوب کشاورزان خشخاش افغان و نابودی محصولات هستند.

با این حال دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل در بیانیه ای گفت در حالی که قاچاق هروئین کند شده است، قاچاق متافتامین از زمان ممنوعیت تشدید شده است. طبق این گزارش، هم در افغانستان و هم در کشورهای همسایه میزان ضبط این ماده مخدر در سال 2021 میلادی 12 برابر شده است. حتی کشورهای دورتر مانند استرالیا و فرانسه هم چنین گزارش‌هایی دارند.

میانمار اولین محموله جنگنده‌های سوخو 30 را دریافت کرد

وزیر بازرگانی میانمار در اظهاراتی که روز یکشنبه منتشر شد به خبرگزاری دولتی روسیه گفت: میانمار اولین محموله دو جنگنده سوخو 30 روسیه را دریافت کرده است.

وی افزود:: «دو هواپیما قبلا تحویل داده شده است. روسیه و میانمار در سپتامبر 2022 قراردادی را برای تحویل شش جنگنده Su-30SME امضا کردند.»

 جت جنگنده چند منظوره سوخوی Su-30SME برای درگیری با اهداف هوایی دشمن، شناسایی هوایی،  و آموزش خلبانی طراحی شده است.

ایالات متحده هشدار داده است که حمایت روسیه از حاکمان نظامی میانمار غیرقابل قبول و بی‌ثبات‌کننده است، زیرا عرضه تسلیحات به دامن زدن  درگیری کمک می‌کند.

لاوروف: روسیه قره‌باغ را به آذربایجان نبخشیده است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که سخنان سیاستمداران ارمنستانی در خصوص اینکه روسیه منطقه «قره‌باغ» را به جمهوری آذربایجان بخشیده، کذب محض است.

لاوروف در جریان کنفرانس خبری خود در حاشیه نشست کشورهای گروه 20 در دهلی نو در پایتخت هند گفت: «درباره سخن رئیس پارلمان ارمنستان در خصوص اینکه روسیه قره‌باغ را به جمهوری آذربایجان تسلیم کرده است، به نظر من برای یک انسان سخت است که بتواند سخنی بی پایه و اساس‌تر و کذب‌تر از این را تصور کند».

وزیر خارجه روسیه سپس ابراز امیدواری کرد که سیاست خارجی ارمنستان به الزامات هم‌پیمانی با روسیه پایبند باشد.

سرگئی لاوروف در پاسخ به سوالی درباره موضع طرف روسی در مورد رزمایش نظامی بین ارمنستان و آمریکا گفت: «من واقعاً امیدوارم که همه تعهدات مربوط به پیمانی که بین ما وجود دارد و برای آن ارزش قائل هستیم، در سیاست خارجی ارمنستان به قوت خود باقی بماند و اجرا شود».

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور منطقه خلیج فارس که اخیرا به بحرین، قطر، عمان و امارات عربی متحده سفر کرده، چند روز پس از افشای زندانی بودن یک مقام اتحادیه اروپا در ایران و نیز تبادل سفرا میان جمهوری اسلامی و پادشاهی عربستان سعودی، وارد تهران شد و با وزیر خارجه ایران و معاون او دیدار و گفتگو کرد.

سفر نماینده ویژه اتحادیه اروپا به ایران

لوئیجی دی مایو، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور منطقه خلیج فارس که به تهران سفر کرده بعدازظهر یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

آقای دی مایو که روز شنبه وارد تهران شده با علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها نیز رایزنی کرده است.

آقای دی مایو در دیدار با حسین امیرعبداللهیان نیز به‌نمایندگی از طرف جوزپ بورل، بر موضع صریح اتحادیه اروپا مبنی بر لزوم و فوریت آزاد شدن شهروندان دربند اتحادیه اروپا و همچنین احترام به حقوق بشر از سوی طرف ایرانی تاکید کرده است.  نماینده اتحادیه اروپا در مور منطقه خلیج‌فارس همچنین با تاکید بر اینکه امنیت پایدار در منطقه نیازمند اهتمام و پایبندی همه بازیگران ذینفع است، خواستار توقف حمایت ایران از روسیه شد.

تلاش آمریکا برای مقابله با نفوذ چین از طریق همسایه کمونیستی

سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به ویتنام ممکن است کوتاه باشد، اما پیامدهای مهمی برای تلاش‌های واشنگتن در به عقب راندن چین دارد. ویتنام و ایالات متحده روز یکشنبه از ایجاد یک مشارکت جامع راهبردی برای صلح، همکاری و توسعه پایدار خبر دادند.

بایدن در آخرین ایستگاه خود در سفر به هندوستان، در صبح بارانی و شرجی روز یکشنبه از بنای یادبود گاندی دیدن کرد. پس از این مراسم، وی با هدف ارتقای روابط دیپلماتیک بین ویتنام و ایالات متحده عازم هانوی شد.

سفر ۲۴ ساعته بایدن به ویتنام در راستای ادامه سیاست هم‌سو کردن کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه با واشنگتن و همچنین  در جهت موازنه‌سازی در برابر چین تعریف می‌شود.

فقط در همین پنج ماه گذشته، برای اولین بار یک رئیس جمهور آمریکا بعد از حدود ده سال میزبان رئیس جمهوری فیلیپین در کاخ سفید بود. مضافا اینکه بایدن در واشنگتن برای نخست وزیر هند هم یک مراسم شام دولتی مجلل گرفت. وی علاوه بر این‌ها، میزبان همتایان ژاپنی و کره‌جنوبی خود برای نشستی نمادین در اقامتگاه مشهور ریاست جمهوری در کمپ دیوید بود.

ترامپ بایدن را به خاطر «تانک های برقی» مسخره کرد

ترامپ رییس جمهور آمریکا را به خاطر ایده «تانک‌های سبز» مسخره کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از راشاتودی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، جو بایدن را به دلیل تلاش برای وادار کردن خودروهای نظامی آمریکا به تولید گازهای کربنی کمتر در هنگام حمله به مواضع دشمن آن هم با وجود منابع نفتی فراوان آمریکا، مورد تمسخر قرار داد.

ترامپ در یک گردهمایی جمهوری خواهان در داکوتای جنوبی به عنوان بخشی از کمپین ریاست جمهوری خود  ابراز تاسف کرد که در دولت بایدن، ایالات متحده را به ملتی تبدیل کرده است که می خواهد تانک های ارتش بزرگ ما را تماما برقی کند.

ترامپ گفت: به عنوان بخشی از تلاش برای کاهش ردپای کربن، ایالات متحده همچنین می‌خواهد جنگنده‌های جت خود را «سبزتر» کند که منجر به از دست دادن 15 درصد کارایی آنها می‌شود، اما به واشنگتن اجازه می‌دهد «جو دشمن ما را از آلاینده‌ها پاک نگه دارد!».

ترامپ همچنین دولت دمکرات بایدن را به استفاده از باطری‌های چینی برای تانک‌های ارتش آمریکا متهم کرد.

بازگشت مدارس سوئد به روش‌های‌ سنتی‌

بسیاری از معلمان سوئدی با آغاز سال تحصیلی تازه از کودکان می‌خواهند تا با محدود کردن زمان استفاده از تبلت، تحقیق آنلاین و تمرین مهارت کار با صفحه کلید کامپیوتر، کتاب‌های چاپی بیشتری را روخوانی کنند و با مداد و قلم بر روی دفترهای کاغذی مشق بنویسند.

لوتا ادهولم، وزیر مدارس سوئد، که ۱۱ ماه پیش به عنوان عضوی از دولت ائتلافی راستِ میانه روی کار آمد، یکی از بزرگترین منتقدان غلبه همه جانبه فناوری است.

خانم وزیر یک ماه پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت قصد دارد، تصمیم آژانس ملی آموزش برای اجباری کردن استفاده از دستگاه‌های دیجیتال در پیش‌دبستانی‌ها را لغو کند. وزارت مدارس سوئد همچنین به آسوشیتدپرس گفته که قصد دارد، به استفاده از یادگیری دیجیتال برای کودکان زیر ۶ سال پایان دهد.

هیاتی از اسرائیل وارد عربستان شدند

هیاتی از سوی اسرائیل برای شرکت در کنفرانس یونسکو وارد عربستان شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از عرب ۴۸، این هیات برای شرکت در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی وابسته به سازمان یونسکو که امروز آغاز می‌شود و تا ۲۵ سپتامبر جاری ادامه دارد، وارد عربستان شد.

در گزارش‌های رسانه‌های عبری اعلام شد که این هیات با حضور نمایندگانی از وزارت خارجه این رژیم است. این سفر در حالی انجام شده است که عربستان در صدور روادید این هیات تعلل ورزید.

وزارت خارجه اسرائیل دعوت‌نامه‌هایی را برای مشارکت هیات اسرائیلی دریافت کرده بود اما تل آویو سفر دو وزیر خود به عربستان را لغو کرد چراکه عربستان در صدور روادید تعلل ورزید.

نخست وزیر ایتالیا به همتای چینی:‌ از طرح کمربند و جاده خارج خواهیم شد

نخست‌وزیر ایتالیا به نخست‌وزیر چین گفت کشورش قصد دارد از ابتکار یک کمربند و جاده خارج شود.

‌رسانه‌های ایتالیایی روز یکشنبه گزارش دادند، نخست‌وزیر جورجیا ملونی، در جریان دیدار با لی کیانگ، نخست‌وزیر چین در اجلاس G20، برنامه ایتالیا برای خروج از طرح کمربند و جاده (BRI) را تشریح کرد.

ایتالیا به دنبال به حداقل رساندن واکنش منفی چین در مورد خروج از برنامه کمربند و جاده است به همین خاطر به دنبال تقویت روابط اقتصادی با پکن است.

روزنامه کوریره دلا سرا گزارش داد: نخست وزیر (ملونی) قصد خروج از پروژه را به همتای خود اعلام کرد و گفت نخست وزیر لی آخرین تلاش خود را برای متقاعد کردن ایتالیایی ها برای تجدید نظر انجام داده است.

ایتالیا تنها کشور G7 است که به کمربندوجاده، یک طرح تجاری و زیرساختی جهانی با الگوبرداری از جاده ابریشم قدیمی که چین امپراتوری و غرب را به هم پیوند می‌داد، امضا کرد.

حمله ۳۲ پهپاد انتحاری به کی‌یف

نیروهای روسیه در طول شنبه شب تا یکشنبه ۳۲ پهپاد انتحاری را به سمت اوکراین فرستادند که به گفته کی‌یف ارتش این کشور توانسته‌ است ۲۵ پهپاد را منهدم کند.

یکی از مقامات نظامی اوکراین ادعا کرد: «شب گذشته اشغالگران با ۳۲ فروند پهپاد انتحاری از نوع شاهد به اوکراین حمله کردند که ۲۵ فروند از آن‌ها از سوی پدافند هوایی اوکراین منهدم شد.»

وی اضافه کرد که روسیه اغلب این پهپاد را به سمت منطقه کی‌یف هدایت کرده بود.

به گفته اداره نظامی کی‌یف، یک آپارتمان و همچنین خودروها و کابل‌های اتوبوس‌های برقی در اثر ریزش آوار آسیب دیدند. در این حادثه طبق گفته اوکراین یک نفر مجروح شده است که جراحت وی جدی نیست.

لاوروف: کشورهای جنوب کمک کردند موضوع اوکراین بر اجلاس گروه 20 سایه نیافکند

وزیر خارجه روسیه گفت:‌کشورهای جنوب جهان به سایه نینداختن موضوع اوکراین در اجلاس گروه بیست کمک کردند.

سرگئی لاوروف نشست گروه 20 در هند را موفقیت آمیز خواند و گفت: با توجه به موقعیت تثبیت شده کشورهای جنوب جهانی، روسیه موفق شد اطمینان حاصل کند که دستور کار گروه 20 تحت الشعاع درگیری اوکراین قرار نگرفته است.

گروه 20 در نشست روز شنبه یک اعلامیه اجماعی را تصویب کرد که در آن از محکومیت روسیه به دلیل جنگ در اوکراین اجتناب شد، اما از همه کشورها خواست تا از زور برای تصرف سرزمین دیگران استفاده نکنند.