به گزارش اکوایران، هیئتی از حوثی‌های یمن برای گفتگو با پادشاهی سعودی در مورد پایان‌دادن به جنگ طولانی‌مدتی که فقیرترین کشور جهان عرب را درگیر کرده است، به عربستان سفر کرده‌اند.

به نوشته آسوشیتدپرس، هنوز مشخص نیست که ریاض و حوثی‌های مورد حمایت ایران که از سپتامبر ۲۰۱۴ صنعا، پایتخت یمن را در دست دارند، در مورد چه شرایطی گفتگو کرده‌اند؛ اما این اولین سفر عمومی یک هیئت ارشد حوثی است که پس از عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و ایران با میانجیگری چین، انجام می‌گیرد.

به نظر می‌رسد که این تلاش اخیر با سفر روز دوشنبه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به عمان، آغاز شده است. بنا بر گزارش‌ها، در روز پنجشنبه، ملک سلمان و بن سلمان نامه‌هایی از ابراهیم رئیسی دریافت کردند. محتوای این نامه‌ها توسط هیچ کشوری به طور علنی تأیید نشد، اما این نامه‌ها در حالی به دست آن‌ها رسید که هیئت عمانی با مقامات حوثی در صنعا دیدار داشتند.

مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی حوثی‌ها با صدور بیانیه‌ای از تلاش‌های صلح قدردانی کرد. المشاط گفت: «صلح اولین انتخاب ما بود و چنین خواهد ماند. همه باید روی آن کار کنند. در پاسخ به میانجیگری عمان، هیئت ملی با همراهی هیئت عمانی برای تکمیل رایزنی با طرف سعودی به ریاض خواهد رفت».

اوایل روز جمعه، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی بدون اشاره به جزئیات اذعان کرد که یک هیئت حوثی به پادشاهی دعوت شده است. روزنامه انگلیسی‌زبان عرب‌نیوز که متعلق به شرکتی است که مدت‌ها با خانواده سلطنتی عربستان مرتبط است، گزارش داد که هیئت ۱۰ نفره حوثی در پنجشنبه‌شب به ریاض پرواز کرده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن از میزبانی عربستان سعودی از هیئت حوثی استقبال کرده و از نقش عمان در میانجیگری مذاکرات تشکر کرد. سالیوان در بیانیه‌ای گفت: «ما از همه طرف‌های درگیر در این درگیری وحشتناک می‌خواهیم که مزایای آتش‌بس را که صلح را برای مردم یمن به ارمغان آورده است، تقویت و گسترش داده و در نهایت به این جنگ پایان دهند».

تحلیلگران اقدام عربستان سعودی برای استقبال علنی از هیئت حوثی را اقدامی مثبت توصیف کرده‌اند. فریا المسلمی، محقق مؤسسه چتم هاوس گفت: «با این حال، این هنوز لحظه‌ای قطعی برای دستیابی به صلح در یمن نیست، اگرچه مهم است». او افزود: «این بدون شک گامی مهم در کاهش تنش بیشتر در یمن است. این می‌تواند بر اساس یک آتش‌بس جامع به رهبری سازمان ملل و همچنین اقدامات بیشتر که به کاهش رنج مردم یمن کمک می‌کند، استوار شود».