به گزارش اکوایران، در حالی که مهاجرت گسترده ارامنه از قره‌باغ ادامه دارد، هیئت ناظران سازمان ملل پس از سی سال وارد این منطقه شدند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه‌های آذربایجان گزارش دادند که در حالی که مهاجرت دسته جمعی ارامنه از این منطقه به دنبال حمله برق آسای ارتش آذربایجان در ماه گذشته ادامه دارد، یک هیئت از ناظران سازمان ملل روز یکشنبه وارد قره‌باغ شد. این مأموریت که توسط یک مقام ارشد کمک‌رسانی سازمان ملل رهبری می‌شود، اولین دسترسی این نهاد جهانی به این منطقه طی حدود 30 سال گذشته است.

ارمنستان از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرده تا به آذربایجان دستور دهد تا تمامی نیروهای خود را از مراکز غیرنظامی در قره‌باغ خارج کند و به سازمان ملل اجازه دسترسی دهد. دیوان بین المللی در ماه فوریه به آذربایجان دستور داد که حرکت آزادانه را از طریق کریدور لاچین تضمین کند.

سازمان بهداشت جهانی روز یک‌شنبه اعلام کرد که بیش از 100000 ارمنی از قره‌باغ به ارمنستان کوچ کرده‌اند. با این حال، ارمنستان می‌گوید چند صد ارمنی بیشتر در قره‌باغ نمانده‌اند. ادموند ماروکیان سفیر عمومی ارمنستان به بی‌بی‌سی گفت: «این خوب است که ناظران آنجا خواهند بود و شاهد پاکسازی قومی، جدا شدن مردم از سرزمین اجدادی، از خانه‌ و والدین، از جایی که نیاکانشان زندگی می‌کردند. این مردم کاملا از سرزمین‌شان پاک شده‌اند.»

بر اساس تخمین‌ها ۱۲۰ هزار ارمنی در قره‌باغ زندگی می‌کردند و اکنون بیشترشان وارد ارمنستان شده‌اند.