به گزارش اکوایران، موافقت کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با توافق دو حزبی روز گذشته برای جلوگیری از تعطیلی دولت ایالات متحده، شورش جمهوری‌خواهان راست افراطی برای برکناری او از کرسی ریاست را به دنبال داشت.

مت گاتز، نماینده جمهوری‌خواه فلوریدا، روز یکشنبه گفت که این هفته درخواستی برای تخلیه صندلی ارائه خواهد کرد، یک روند پارلمانی که از سال 1910 منجر به رای برکناری هیچ رئیس مجلسی نشده است. مک‌کارتی به تندی پاسخ داد و به سی‌بی‌اس گفت که از هر تلاشی برای حذفش، جان سالم به در خواهد برد.

گیتز به سی‌ان‌ان گفت: «من قصد دارم این هفته علیه رئیس مجلس مک‌کارتی یک درخواست تخلیه ارائه کنم. من فکر می‌کنم ما باید چسب زخم را برداریم. فکر می‌کنم که باید با رهبری جدیدی پیش برویم که می‌تواند قابل اعتماد باشد.»

1200x800 (1)

مت گاتز، در نزدیکی ساختمان کنگره آمریکا

بنا بر گزارش بلومبرگ، اعلامیه گاتز تنها چند ساعت پس از تصویب لایحه هزینه‌های موقت، توسط مجلس نمایندگان و سنا منتشر شد که مورد حمایت هر دو حزب قرار گرفت.

گاتز گفت که اقدام او ناشی از استقبال مک کارتی از یک توافق دو حزبی است که کاهش شدید هزینه‌ها را که محافظه‌کاران تندرو خواهان آن بودند، اعمال نمی‌کند. او گفته است که این آخرین مورد از یک رشته قول‌هایی است که مک کارتی برای انتخاب شدن به عنوان رئیس مجلس داده بود و از آن زمان تاکنون شکسته شده است.

گاتز گفت: «این موضوع شخصی نیست. این در مورد هزینه‌ها است. این در مورد معامله‌ای است که کوین مک‌کارتی انجام داد.»

مک کارتی در واکنش گفت که برای مبارزه آماده است.

مک کارتی در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس گفت: «این کار را بکن، بیایید این موضوع را حل کنیم و اداره کشور را شروع کنیم. اگر او ناراحت است که سعی کرد ما را به تعطیلی بکشاند و من اطمینان حاصل کردم که دولت تعطیل نمی‌شود، بیا این مبارزه را انجام دهیم.»

مک کارتی جمهوری‌خواه تنها به رای اکثریت نسبی اعضای مجلس نیاز دارد تا تلاش برای برکناری‌اش را متوقف کند. جمهوری‌خواهان اکثریت کوچکی را در اختیار دارند و اگر تنها پنج نفر از آن‌ها به دموکرات‌ها بپیوندند، می‌توانند مک کارتی را از پست رئیس مجلس برکنار کنند.

پیش از این، برخی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان گفته بودند که هرگونه تلاش برای نجات مک‌کارتی از شورش تندروها مشروط به مصالحه‌های دو حزبی است.

حتی اگر مک کارتی از شورش جان سالم به در ببرد، مخالفان جمهوری‌خواه او می‌توانند در هر زمانی خواستار رأی‌گیری جدید شوند یا برای فعالیت‌های کنگره مانع ایجاد کنند. حل این اساساً مستلزم حفظ اتحاد با دموکرات‌ها، یا حل اختلافات با تندروهایی است که اکنون دلیل دیگری برای رنجش از رهبری او دارند.

دین فیلیپس، نماینده مینه سوتا، گفته است که او و سایر دموکرات‌ها کمک به مک‌کارتی را در نظر خواهند گرفت. اما پس از آن که رئیس مجلس با درخواست رسمی استیضاح جو بایدن، رئیس‌جمهور موافقت کرد، اظهاراتش را پس گرفت، اقدامی که فیلیپس آن را «تشویق» جناح راست جمهوری‌خواه دانست. با این حال، فیلیپس و دیگران می گویند هنوز برای مک کارتی دیر نیست که این حمایت بالقوه را به دست آورد.

در حالی که 90 جمهوری خواه مجلس نمایندگان روز شنبه با لایحه بودجه موقت مخالفت کردند، 126 نماینده جمهوری‌خواه در حمایت از آن به دموکرات ها پیوستند.

نماینده مایک لاولر، جمهوری‌خواه میانه‌رو از نیویورک که از این لایحه حمایت کرد، تلاش‌های گاتز را «دیدگاه‌هایی ناشی از تفکر توهم‌آمیز» خواند. او گفت که جناح فوق محافظه‌کار حزب دلیلی است که میانه‌روها مجبور بودند با دموکرات‌های مجلس نمایندگان برای تصویب این قانون سازش کنند.

لاولر بهدشبکه ای‌بی‌سی  گفت: "این تقصیر کوین مک کارتی نیست، تقصیر مت گیتز است."