به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ روز دوشنبه به دادگاه ایالتی نیویورک رفت، جایی که قرار است او و کسب و کار خانوادگی‌اش برای یک پرونده کلاهبرداری مدنی محاکمه شوند، پرونده‌ای که می‌تواند یک ضربه بزرگ به امپراتوری املاک و مستغلات رئیس جمهور سابق ایالات متحده وارد کند.

استیون چونگ، سخنگوی ترامپ گفت که پیشتاز نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024، در جریان محاکمه شهادت خواهد داد. لتیتیا جیمز، دادستان کل دموکرات نیویورک، ترامپ را متهم کرده است که ارزش دارایی‌های خود را میلیاردها دلار بیشتر از ارزش واقعی آن‌ها اعلام کرده است، تا با شرایط بهتری وام و بیمه بگیرد.

بنا بر گزارش رویترز، جیمز قبل از ورود به دادگاه به خبرنگاران گفت: «هرچقدر هم که فکر کنید پول دارید، هیچ کس فراتر از قانون نیست. قانون هم قدرتمند و هم شکننده است و امروز در دادگاه ادعای ما ثابت خواهد شد.»

ترامپ یکشنبه شب در یک پست در پلتفرم «تروث ‌سوشال» خود گفته بود که «برای نام و شهرت خود با یک دادستان کل فاسد و نژادپرست، لتیتیا جیمز مبارزه می‌کنم.»

آلینا حبا، وکیلی که در این پرونده وکالت ترامپ را بر عهده داشته است، پیش از ورود به دادگاه گفت: «ما به مبارزه ادامه خواهیم داد به این امید که سطحی از قانون و نظم وجود داشته باشد. اگرچه ایمان من به سیستم ضعیف است، اما من به دونالد ترامپ ایمان دارم.»

23VMKMQXHBKPTCZ2WWFFO5YCZI

این محاکمه یک هفته پس از آن برگزار می‌شود که قاضی رئیس پرونده، ترامپ را مسئول این کلاه‌برداری تشخیص داد؛ و بیشتر به مجازات‌هایی خواهد پرداخت که او باید با آن‌ها مواجه شود.

جیمز به دنبال حداقل 250 میلیون دلار جریمه، ممنوعیت دائمی ترامپ و پسرانش، دونالد جونیور و اریک، از اداره کسب‌و‌کار در نیویورک و محدودیت پنج ساله برای فعالیت‌های تجاری املاک و مستغلات برای ترامپ و شرکت ترامپ است.

ترامپ گفته است که این پرونده بخشی از یک توطئه سیاسی است.

قاضی آرتور انگورون هفته گذشته حکم داد که جیمز پرونده کلاهبرداری را علیه ترامپ، دو پسر بزرگسالش و 10 شرکت او ثابت کرده است.

انگورون ارزش گذاری دارایی‌های ترامپ را با عباراتی کوبنده توصیف کرد، از جمله گفت ترامپ ارزش آپارتمان خود در برج ترامپ به گونه‌ای محاسبه کرده است که گویی مساحت آن سه برابر اندازه واقعی‌اش است.

ترامپ در تروث سوشال ارزیابی‌های قاضی را تقلبی خواند.

انگورون گواهی‌های تجاری شرکت‌هایی را که ستون‌های امپراتوری ترامپ را تشکیل می‌دادند، لغو کرد - از جمله برج ترامپ و باشگاه‌های گلف او در نیویورک - و گفت که بازرسانی را برای نظارت بر انحلال آن‌ها منصوب خواهد کرد.

این حکم تنها تعداد انگشت شماری از حدود 500 نهاد تحت مالکیت ترامپ را در بر می‌گیرد، اما برخی از با ارزش‌ترین دارایی‌های او را شامل می‌شود.

جزئیات نحوه اجرای این دستورات مشخص نشده است، اما از دست دادن آن دارایی‌های ارزشمند ضربه بزرگی به امور تجاری ترامپ خواهد بود. اگر انگورون جریمه‌ها و محدودیت‌های تجاری مورد نظر دادستان را اعمال کند، این ضربه بزرگ‌تر می‌شود.

این دادگاه قرار است تا اوایل دسامبر ادامه یابد. بیش از 150 نفر از جمله ترامپ به عنوان شاهدان احتمالی ذکر شده‌اند، اما احتمالاً بیشتر محاکمه جدال کارشناسانی باشد که اسناد مالی را ارزیابی می‌کنند.

28trump-appeal-hblj-videoSixteen

جیمز مدعی است که ترامپ با افزایش «فاحش» ارزش دارایی‌های خود برای دریافت معاملات بهتر از وام‌دهندگان و بیمه‌گذاران، صدها میلیون دلار درآمد غیرقانونی به دست آورده است.

جیمز گفت که این شامل لیست کردن باشگاه گلف و محل اقامت او در مار-آلاگو فلوریدا به ارزش 739 میلیون دلار است، در حالی که محدودیت‌ها در سند ارزش آن را به 28 میلیون دلار محدود می‌کند.

ترامپ، اولین رئیس‌جمهور سابق یا فعلی آمریکا است که به اتهام جنایی متهم شده است، و در چهار پرونده جداگانه تحت کیفرخواست است.

او در فلوریدا به دلیل استفاده از اسناد طبقه بندی شده پس از ترک پست، در واشنگتن دی‌سی به دلیل تلاش برای تغییر نتیجه شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری 2020، در جورجیا به دلیل اقدامات برای تغییر نتایج انتخابات در آن ایالت و در نیویورک به دلیل پرداخت حق‌السکوت به یک ستاره پورن متهم شده است.

ترامپ تخلفات خود را رد کرده و در هر چهار مورد خود را بی گناه دانسته است.