به گزارش اکوایران، تصور کنید دولت آمریکا قادر نباشد - یا به طور ساده‌تر نخواهد - کمک‌های بیشتری برای اوکراین فراهم کند؛ این شاید محتمل‌ترین اتفاق نباشد چراکه هنوز هم در واشنگتن،‌ دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان حامی کمک به اوکراین هستند. اما در صورتی که این اتفاق بیفتد،‌ می‌توان آن را یک نتیجه معقول و موجه قلمداد کرد،‌ زیرا کنگره توانست با قطع موقت کمک‌ها برای اوکراین - کمک‌هایی که به سرعت رو به کاهش است - از تعطیلی دولت فدرال جلوگیری کند.‌

به نوشته هال برندز در بلومبرگ، سیاست‌های مرتبط با کمک به اوکراین،‌ بدون شک در حال دشوارتر شدن است زیرا حمایت جمهوری‌خواهان از این کمک‌ها رو به افول است، نئو انزواطلبان تندرو رئیس مجلس نمایندگان را از سِمت خود کنار زدند و مدعیان پیشرو در حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به این کمک‌ها شکاک هستند.

اما اگر جو بایدن در رقابت‌های انتخاباتی سال آینده میلادی موفق نباشد و یک جمهوری‌خواه رئیس‌جمهور شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

توازن در میدان نبرد به شکل قابل توجهی تغییر می‌کند؛ اوکراین به سادگی تسلیم نخواهد شد

در این شرایط، موجودیت اوکراین در معرض خطر است، اما سربازان اوکراینی به قدری خوب مبارزه کرده‌اند که اجازه نمی‌دهند نیروهای ولادیمیر پوتین آن‌ها را شکست دهند؛ با این وجود، با توجه به وابستگی بالای اوکراین به تسلیحات نظامی که توسط  وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تأمین می‌شود، این کشور وضعیت وخیمی پیدا خواهد کرد.

11

در این سناریو، انتظار یک حمله بزرگ از سوی اوکراین در سال 2024 را نداشته باشید

اوکراین باید از هر چه که در اختیار دارد،‌ دفاع کند اما دفاع کردن نیز دشوارتر می‌شود. اوکراین در زمستان پیش رو با کمبود سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی مواجه می‌شود و روسیه به طور همزمان تلاش می‌کند با نابود کردن زیرساخت‌های انرژی اوکراین،‌ جمعیت این کشور را با سرمای شدید روبه‌رو کند.

در جنگی که یگان توپخانه اهمیت بسیار زیادی دارد،‌ از دست رفتن این توانایی می‌تواند تأثیرات منفی قابل توجهی در خط مقدم داشته باشد؛ البته این سناریو در اواخر بهار و اوایل تابستان 2022 رخ داد،‌ یعنی زمانی که اوکراین از نظر تسلیحاتی ضعیف‌تر از روسیه بود و با هجوم نیروهای روس به مناطق شرقی خود روبه‌رو شد.

کشورهای غربی دیگر تلاش خواهند کرد کاهش کمک آمریکا به اوکراین را جبران کنند. کره جنوبی، بریتانیا و بسیاری از کشورهای اروپایی تا کنون کمک‌های قابل توجهی به اوکراین ارائه داده‌اند؛‌ اما اگر هم این کشورها بتوانند پول بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهند،‌ آن‌ها تجهیزات نظامی کافی که بتواند نیازهای اوکراین را تا سال 2025 تأمین کند، در اختیار ندارند.

در آن زمان و در بهترین حالت، تصمیم آمریکا برای کاهش کمک‌ها به اوکراین می‌‎تواند این کشور را در بن‌بستی تلخ و بی‌رحمانه قرار دهد؛ در بدترین حالت، این تصمیم آمریکا یک افول تدریجی را برای اوکراین رقم می‌زند و کی‌یف مجبور می‌شود با شرایطی نامطلوب، پذیرای صلح باشد.

12

کشورها بر مبنای انتظاراتشان از آینده، جنگی را آغاز می‌کنند یا اینکه جنگ را با صلح به پایان می‌رسانند. اگر پوتین به این نتیجه برسد که در آینده با حمایت کمتر آمریکا از کی‌یف روبه‌رو می‌شود، تئوری پیروزی او یعنی شکست خُردکننده اوکراین برایش موجه به نظر خواهد رسید. در این شرایط حتی این امکان وجود دارد که پوتین رضایت کمی برای صلح داشته باشد و به نبرد ادامه دهد.

اوکراین با شواهد بدون ابهامی مواجه می‌شود و می‎‌‌‌فهمد که زمان، یاری‌گر این کشور نیست. ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور یا باید با گزینه صلح روبه‎رو شود یا اینکه همزمان با سنگین‌تر شدن ترازوی تسلیحات نظامی به نفع مسکو، به نبرد ادامه دهد.

البته جنگ اوکراین هیچ‌وقت درباره این کشور نبوده است. این جنگ از روز نخست،‌ آزمایشی برای سنجش قدرت میان حامیان نظم بین‌المللی کنونی و کشورهایی بوده که خواهان نابودی این نظم هستند. بنابراین کاهش حمایت آمریکا از اوکراین می‌تواند پیامدهای جهانی داشته باشد.

کشورهایی که امیدوارند در صورت روبه‌‎رو شدن با تهاجم چین از حمایت آمریکا برخوردار خواهند شد،‌ باید این حقیقت را نظر بگیرند که واشنگتن حتی به کشور دیگری برای دفاع از خود در برابر روسیه که به مراتب ضعیف‌تر از چین است، کمک نخواهد کرد.

استراتژی جدید روسیه و چین در قبال متحدان آمریکا

انتظار داشته باشید که از این پس ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین در دیپلماسی خود با کشورهای متحد آمریکا از این جمله استفاده کنند:‌ آمریکایی‌ها شما را تشویق می‌کنند که تا آخرین سرباز اوکراینی یا افغان بجنگید و در نهایت شما را تنها می‌گذارند.

جو بایدن با آگاهی از این موضوع تلاش می‌کند کمک‌های این کشور به اوکراین ادامه پیدا کند و جمهوری‌خواهان طرفدار اوکراین در سنای آمریکا تقلا خواهند کرد تا با تخصیص یک کمک کلان، نیازهای کی‌یف تا نوامبر 2024 تأمین شود.

13