به گزارش اکوایران، از زمانی که اسرائیل در اوایل ماه گذشته با حماس وارد جنگ شد،حملات خود را علیه نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه، که به مرز اسرائیل نزدیک شده‌اند، افزایش داده است.

این تحول با یک تغییر کلیدی در سیاست تل‌آویو همراه بوده است؛ اسرائیل دیگر قبل از حملات خود به خاک سوریه، به روسیه –که یک بازیگر کلیدی در این کشور است- هشدار نمی‌دهد.

به نوشته بلومبرگ، این تحول در کنار حملات فزاینده به اهداف در خاک سوریه، روابط آشفته بین اسرائیل و روسیه را آشفته‌تر کرده است.

علاوه بر این، خطر ظهور سوریه به عنوان یک جبهه جدید در جنگ اسرائیل و حماس وجود دارد، وضعیتی که ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای سعی می کنند از آن اجتناب کنند. تنش‌ها در مرز اسرائیل با لبنان بالا است، منطقه‌ای که پایگاه حزب‌الله است و هر روز از آنجا با ارتش اسرائیل تبادل آتش می‌کند.

گیر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه این هفته گفت: «سرریز شدن درگیری به سوریه فقط یک خطر نیست، این اتفاق تا کنون رخ داده است. ادامه وضعیت فعلی فقط سوخت ریختن به آتشی است که پیش از این شعله‌ور شده است.»

اسرائیل سال‌هاست که به طور معمول به اهدافی در سوریه حمله می‌کند. از زمانی که روسیه در سال 2015 در جنگ سوریه مداخله کرد، با اسرائیل هماهنگ شده است تا اطمینان حاصل شود که نیروهای آن‌ها با یکدیگر درگیر نمی‌شوند یا اشتباهاً به روی یکدیگر شلیک نمی‌کنند.

اما روابط این دو از زمان آغاز جنگ در غزه، ناپایدارتر شده است. اسرائیل هفته گذشته مسکو را به دلیل میزبانی از هیئت حماس و معاون وزیر خارجه ایران محکوم کرد. در 29 اکتبر، گروهی از مردم به فرودگاه داغستان در جنوب روسیه حمله کردند تا مسافران یک پرواز ورودی از اسرائیل را پیدا کنند. پوتین اوکراین و سرویس‌های اطلاعاتی غربی را مسئول این رویداد ضد اسرائیل دانست.

لیستر گفت: «روسیه بسیار خوشحال است که عقب بایستد و از سر راه کنار رود و شاهد گسترش هرج و مرج باشد. اما از تسهیل هرج و مرج نیز بسیار راضی خواهد بود.»

بدر جاموس، یکی از رهبران اپوزیسیون سوریه مستقر در استانبول، گفت: «مسکو ممکن است از تشدید تنش در جبهه اسرائیل و سوریه، برای منحرف کردن بیشتر حواس غرب از اوکراین راضی باشد. پوتین همچنین ممکن است بخواهد ایالات متحده و متحدانش را وادار کند که برای جلوگیری از وقوع یک جنگ گسترده‌تر، از روسیه کمک بگیرند.»