به گزارش اکوایران، پایگاه تحلیلی ووکس در گزارشی تلاش کرده به این پرسش پاسخ دهد که آیا آتش‌بس میان حماس و اسرائیل امکان‌پذیر است یا خیر؟

طبق گزارش ووکس، اسرائیل و حماس طی سال‌های گذشته بارها و بارها با یکدیگر وارد جنگ و درگیری شده‌اند و هر بار این جنگ تلفاتی و ویرانی‌هایی به همراه داشته است. با این حال، این بار به نظر می‌رسد که جنگ با همیشه فرق دارد.

هرچند جنگ اسرائیل و حماس در حال حاضر با همیشه متفاوت است، اما باز هم به باور تحلیل‌گر ووکس، این امید وجود دارد که آتش‌بس صورت بگیرد و درهای دیپلماسی هنوز بسته نشده است.

شدت و میزان تلفات جنگ، این بار بیش از همیشه بوده، علاوه بر آن، حماس این بار ۲۴۳ نفر را به عنوان اسیر در اختیار دارد. به همین دلیل می‌توان گفت جنگ با همیشه تفاوت دارد.

علاوه بر این‌ها، وضعیت بنجامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم در خانه چندان مطلوب نیست و اعتراضات گسترده‌ای نسبت به او صورت گرفته است. به همین دلیل، وضعیتش با همیشه فرق دارد.

حماس بعد از انتخابات سال ۲۰۰۶ به صورت رسمی قدرت را در اختیار گرفت و از سال ۲۰۰۷ عملا قدرت را در غزه در دست گرفته است. دقیقا بعد از این جریان بود که اسرائیل، غزه را در محاصره کامل قرار داد. همین محاصره باعث شد وضعیت اقتصادی فلسطینی‌های ساکن غزه، وخیم شود و در نتیجه اعتراضات و تنش‌ها هم شدت گرفته است.

طی سال‌های گذشته بارها و بارها حماس و اسرائیل با یکدیگر درگیر شده‌اند و هر بار با وساطت کشورهایی نظیر آمریکا، مصر، قطر و ترکیه، آتش‌بس میان دو طرف حاصل شده است. این بار اما به نظر می‌رسد مسیر دست یافتن به آتش‌بس قدری دشوار است.

حماس اصرار دارد که ابتدا آتش‌بس صورت بگیرد و زندانی‌های فلسطینی آزاد شوند تا اسرا را آزاد کند؛ اسرائیل در مقابل تاکید دارد که ابتدا بدون قید هیچ شرطی، اسرا باید آزاد شوند و سپس آتش‌بس محقق می‌شود. به همین دلیل هنوز آتش‌بس پس از ۳۰ روز بمباران آتش و گلوله، به دست نیامده است.

در این ویدیو از گزارش ووکس درباره آتش‌بس‌های قبلی میان حماس و اسرائیل و درس‌های حاصل از آن گفته شده است.